DL Trilogiport: Een unieke combinatie  

 09/03/2016  Claude Yvens  Logistics

DL Trilogiport biedt 150.000 m² opslagruimte aan op een trimodale terminal midden in de blauwe banaan. Dat moet in de eerste plaats grote internationale logistieke dienstverleners aantrekken.

 Nadat de voorbereidende werken aan Trilogiport zijn afgerond en ook de noodzakelijke brug klaar is, beginnen de verkoopactiviteiten om huurders te vinden voor de magazijnen die men er wil bouwen. DL Trilogiport (DLT), spin-off van Deutsche Lagerhaus, heeft de beschikking over het grootste deel van de beschikbare oppervlakte. Het andere stuk is in handen van WDP. In deze nieuwe fase van de ontwikkeling van die logistieke ruimte heeft de ontwikkelaar een nieuwe makelaar onder de arm genomen. JLL (Jones Lang Lasalle) moet nu de interesse bij mogelijke huurders aanwakkeren. Jean-Pierre Staelens, managing director van DL Trilogiport (en stichter van vastgoedbedrijf Cetim): “We hebben gekozen voor een makelaar met een wereldwijde reputatie net omdat we ons willen richten tot de belangrijkste internationale logistieke dienstverleners om zich hier te komen vestigen.”

Hans-Jörg Simon, chairman van DLT: “We willen het liefst zo veel mogelijk vierkante meters bij eenzelfde partij onder brengen. Dat zal alleen mogelijk zijn bij de zeer grote logistieke dienstverleners zoals DHL, Ceva en andere mondiale spelers. We kijken echter ook naar de verladers zelf die vanuit Luik hun klanten willen bevoorraden.”

“Er zijn drie sectoren die het meest voor de hand liggen om zich op Trilogiport te komen vestigen: specialisten in fast moving consumer goods, fashion en e-commercebedrijven. We hebben intussen enkele commerciële evenementen georganiseerd en ik stel vast dat er een groot interesse is om zich hier te komen vestigen. Voor ons komt het erop aan om de unieke combinatie van het terrein optimaal te benutten: een zeer grote oppervlakte met een perfecte trimodale ontsluiting op een perfecte locatie middenin de rijkste regio van Europa,” zegt Walter Goossens, head of industrial & retail leasing van JLL.

Partners

DL Trilogiport Belgium SA dat nu 150.000 m² magazijnoppervlakte aanbiedt in Trilogiport is het Belgische filiaal van de Duitse specialist in logistiek vastgoed DL Deutschland. De aandeelhouders van die organisatie zijn – telkens voor de helft – Logistics Group Simon & Co en Cetim.

Logistics Group Simon & Co is het bedrijf van Hans-Jörg Simon, een oude rot in het Duitse vastgoed die zich meer en meer specialiseert in het ontwikkelen van logistieke projecten. Hij staat ook aan het hoofd van het managementbedrijf LogProject dat de operationele leiding over de ontwikkeling en de bouw van de magazijnen voor zijn rekening zal nemen.

Cetim is dan weer een Belgische vastgoedbedrijf dat mede werd gesticht door Jean-Pierre Staelens. Vooral actief in residentiële gebouwen en kantoren – waaronder bijvoorbeeld het project management van de Tour Paradis in Luik – heeft het ook een internationale reputatie opgebouwd met logistiek en industrieel vastgoed. Hans-Jörg Simon: “Voor de ontwikkeling van de magazijnen op Trilogiport is het heel belangrijk om lokale kennis en netwerken te kunnen inschakelen. Er is een belangrijke politieke aspect aan verbonden door de impact van de haven van Luik en de noodzaak om belangrijke infrastructuurwerken uit te voeren in verband met de bereikbaarheid van de terreinen.”

 

Troeven en incentives

Een heel belangrijke troef in de commercialisering van de terreinen is de vrij lage verhuurprijs. JLL geeft nu een richtcijfer op van 42 euro per vierkante meter. Walter Goossens: “Dat is de goedkoopste prime rate binnen Europa. Binnen België ligt de hoogste prijs traditioneel in Brussel waar 55 euro per m² mogelijk is. Maar in Duitsland en Nederland ligt dat nog een stuk hoger.”

“In Frankfurt verhuren wij nu logistieke gebouwen voor 65 euro per m². Luik is spotgoedkoop in vergelijk daarmee”, zegt Hans-Jörg Simon.

“Een unieke troef van de locatie zijn de voorzieningen om de lokale bevolking af te schermen van de logistieke bedrijvigheid. Er is 39 hectare welcome zone voorzien met veel groen en een nieuwe talud zodat omwoners altijd op een groene buffer zullen kijken,” zegt Jean-Pierre Staelens.

De trimodaliteit wordt ook steeds verder ontwikkeld. De partners zijn heel blij dat DP World (dat de terminal zal uitbaten) intussen beslist heeft om zelf een dagelijkse shuttle per binnenschip in te zetten tussen Antwerpen en Luik. Hans-Jörg Simon: “Daarmee beschikken bedrijven over een regelmatige verbinding die hen de flexibiliteit geeft om naar hun eigen behoefte containers mee te geven met het binnenschip. Ze hoeven niet zelf een heel schip te vullen. Luik heeft ook als enige binnenhaven een goede verbinding met Antwerpen én Rotterdam.”

De gebouwen van DLT liggen ook vlak naast de spoorterminal op de kade zodat huurders optimaal gebruik kunnen maken van het vrachtvervoer per trein.

“Door al die genoemde troeven plus de uitstekende aansluitingen op het autowegennetwerk over de nieuwe Pont Nord, zijn de kosten voor wie zich hier komt vestigen zeer laag. Het enige minpunt zijn de loonkosten in België,” zegt Hans-Jörg Simon.

222_WL069_Picture Walter Goossens-800Walter Goossens: “Maar ook daar wordt aan gewerkt. De regering is volop bezig met een tax shift om de loonkosten te verminderen voor de lage lonen. Daarnaast zijn er volop mogelijkheden om ondersteuning te genieten van de regionale overheid voor bedrijven die investeren en werkgelegenheid scheppen.”

 

Peter Ooms

 

Een heel belangrijke troef in de commercialisering van de terreinen is de vrij lage verhuurprijs.

 

Jean-Pierre Staelens-800

Jean-Pierre Staelens: “Een unieke troef van de locatie zijn de voorzieningen om de lokale bevolking af te schermen van de logistieke bedrijvigheid.”

 

 

 

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!