DHL Express en Blue Line Logistics testen belevering Gent via de waterweg

 26/09/2019  Philippe Van Dooren  News Logistics, E-commerce, Multimodaal
DHL Express en Blue Line Logistics testen belevering Gent via de waterweg

Gisteren hebben DHL Express en Blue Line Logistics een eerste ervaring opgedaan om de binnenstad van Gent over het water te beleveren. Aan de Widauwkaai werden cargofietsen (‘cubicycles’) van DHL aan boord van een  Pallet Shuttle Barge (Zulu) geladen, om deze daarna af te zetten aan de Visserij, in het centrum van de stad.

De test gebeurde in samenwerking met de stad Gent en De Vlaamse Waterweg. Die stellen zich erg ontvankelijk op om modellen van stadsbelevering over water uit te testen. Onlangs bevestigden ze in een gezamenlijke visienota ‘Water in de Stad’ dat zij goederenverkeer over het water willen stimuleren.

DHL Express gebruikt de cubicycles al geruime tijd in Gent. Vanuit een distributiecentrum van Dockx Select aan de Widauwkaai, aan de rand van de stad, vertrekken ze om pakjes in het centrum te leveren. Het aanlooptraject tussen de rand en het centrum werd nu via het water afgelegd. De test was bedoeld om de technische mogelijkheid van deze vervoersmodus in een concrete omgeving te evalueren. In dat kader werd ook een elektrisch bestelwagentje geladen ter hoogte van het Houtdok.

De test in Gent is gelijkaardig aan Fludis, een veel grootschaliger project in Parijs, waarbij ook de binnenvaart en cargofietsen worden gebruikt. Daar gaat het echter niet meer om een test, maar om een heuse pendeldienst tussen de haven van Gennevilliers en vier plekken langs de Seine vanwaar de cargofietsen e-commerce bestellingen van IKEA en Lyreco tot bij de klanten in het stadscentrum brengen. Het grote verschil is dat in het geval van Fludis het schip ook een varend fulfilment- en stadsdistributiecentrum is. Per dag worden 3.000 pakjes en grotere colli gedistribueerd door maar liefst 30 cargofietsen.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!