DHL breidt zijn tests met cargofietsen uit… maar nog niet in Antwerpen

 06/03/2017  TransportMedia  Economie
DHL breidt zijn tests met cargofietsen uit… maar nog niet in Antwerpen

Na Amsterdam worden de nieuwe CubiCycles van DHL Express nu ook in Frankfurt en Utrecht ingezet. De cargofietsen met elektrische trapondersteuning kunnen tot 125 kg pakjes vervoeren… en dit heel wat sneller dan een bestelbusje kan.

Met die CubiCycles wordt zo een dubbel doel bereikt: de ‘laatste kilometer’ milieuvriendelijker maken en de concentratie van leveringen in stedelijke gebieden verhogen. Met een busje kan DHL Express 6 tot 7 pakjes per uur afleveren. Doordat de fietsen minder last hebben van de files, kunnen zij een ritme van wel 10 leveringen per uur halen.
DHL combineert dit nieuwe type cargofietsen met een nieuw concept voor distributiepunten. In Amsterdam is hiervoor een oude rondvaartboot tot sorteercentrum omgebouwd. In Frankfurt en Utrecht doet een aanhangwagen als mobiel sorteercentrum dienst. Iedere aanhangwagen vervoert vier containers die elk door een CubiCycle kunnen worden voortgetrokken. Eén aanhangwagen kan zo twee bestelbusjes vervangen, wat het mogelijk maakt om jaarlijks 16 ton minder CO2 uit te stoten.
In november kondigde DHL Express nog aan dat dit soort cargofietsen in de loop van 2017 ook in Antwerpen zou worden uitgetest, maar hierover is voorlopig nog geen enkele bijkomende informatie bekend.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!