Deschieter Logistique: ankerplek en transitplaats

 05/03/2014  Claude Yvens  Logistics
Deschieter Logistique: ankerplek en transitplaats

Met zijn nieuwe gesloten loods aan het zuidelijk dok beschikt Deschieter Logistique voortaan over een bijkomende hefboom om van zijn terminal in Ghlin een ankerplek en transitplaats voor binnenvaarttrafieken te maken. De aanleg van een spooraansluiting zal van de Henegouwse binnenhaven binnenkort bovendien een volwaardig trimodaal platform maken.

CFNR voegde Ghlin in 2010 als extra schakel aan zijn Belgisch netwerk van binnenvaartterminals toe. De Franse groep deed dat door de binnenvaartactiviteiten van Deschieter over te nemen. De haven van Ghlin speelde daarin met zijn 18 hectare en 2,3 kilometer kaailengte een centrale rol. De site strekt zich uit langs het kanaal Nimy-Blaton en is in concessie genomen van de Port Autonome du Centre et de l’ Ouest (PACO), die het gros van de waterwegen in de provincie Henegouwen beheert.

Ghlin behandelt aan zijn twee insteekdokken en op zijn kaai langsheen het kanaal een brede waaier “droge” trafieken, van droge bulk (strooizout, zand, steenkool, aluminiumoxide, turf…) over containers tot conventioneel stukgoed (inzonderheid staal). Het multifunctionele platform, dat toegankelijk is voor schepen van klasse IV die tot 1.000à 1.200 ton beladen worden, behandelde vorig jaar 469.000 ton lading, waarvan zowat 400.000 ton bulk en breakbulk. Het overslagvolume ging er fors op vooruit tegenover de twee vorige jaren. In 2011 kwam Ghlin nog uit op 402.000 ton, terwijl in 2012 381.000 ton werd verwerkt. Containers buiten beschouwing gelaten, draait 75% van de trafiek om inkomende goederen.

Ook in de behandelinge van maritieme containers, een bedrijvigheid die in 2011 door CFNR werd gelanceerd, zette Ghlin een nieuwe stap voorwaarts: van 7.900 TEU in 2011 was die trafiek in 2012 al opgeklommen tot 9.250 TEU. Vorig jaar werd met 10.500 TEU een nieuwe kaap gerond. Het gaat voornamelijk om goederenstromen van en naar Antwerpen en Zeebrugge. Die havens worden twee tot vier keer per week bediend met schepen die op continue basis worden ingehuurd en die 54 TEU kunnen vervoeren in twee lagen (kruiplijnbeperkingen maken het onmogelijk om een derde laag containers mee te nemen). 

Nieuw magazijn

Brice Leblud, de directeur van de site van Ghlin, wil graag op dit elan doorgaan, nu de nodige investeringen gerealiseerd werden. “Wij hebben in een tijdspanne van twee jaar ons rollend materieel vernieuwd, onder meer met de aanschaf van een zware heftruck voor coils en van een reachstacker die een 30 ton zware container kan optillen vanuit de derde rij in het schip. De PACO heeft de opslagzone in open lucht vernieuwd en wij beschikken voortaan op diezelfde kaai ook over ons nieuw magazijn van 3.600 m². Daardoor is de totale overdekte opslagruimte  van de terminal opgetrokken tot meer dan 15.000 m²â€, aldus Leblud.

Het nieuwe volledig gesloten magazijn (de anderen zijn aan één zijde open) werd gebouwd door de PACO, maar de afwerking en de uitrusting gebeurde door Deschieter. Het is verdeeld in drie compartimenten met elk een hoogte van 6,6 meter.

“Onze opslagcapaciteit was altijd al één van onze grote troeven. Onze klanten hebben niet altijd de nodige plaats om belangrijke volumes voor min of meer langere tijd te stockeren. Wij hadden nood aan bijkomende overdekte opslagruimte en onze bestaande klanten waren vragende partij voor een opslagmogelijkheden van hogere kwaliteit. Wij willen ook bulk en conventionele goederen binnenhalen die vandaag niet via de binnenvaart vervoerd worden. Ons nieuwe magazijn gaat ons daarbij helpen”, maakt Brice Leblud zich sterk.

“Een andere groeipool is de container. In de streek hier zijn er nog heel wat bedrijven die containervervoer via de binnenvaart nog niet in hun logistieke keten hebben geïntegreerd en wij willen ook graag aan stuffing en stripping van containers gaan doen. Er hebben al contacten hierover geweest en er zijn al offertes opgemaakt, maar er zijn tot dusver nog geen deals afgesloten op dit vlak”, voegt hij daar nog aan toe.

Trimodaliteit

Deschieter Logistique zal binnenkort bovendien beschikken over een spooraansluiting, zodat het zijn dienstenaanbod kan vervolledigen en zijn hinterland kan uitbreiden. Op een terrein van 10 hectare dat aanleunt bij het deel van de terminal langs het kanaal, waar de behandeling van containers en staalrollen zal worden geconcentreerd, zouden twee sporen van elk 300 meter moeten komen. “Dat zal ons in staat stellen om een volledige trein van 600 meter af te handelen”, aldus nog Leblud. De intercommunale IDEA en de PACO willen naar verluidt de werken nog voor het einde van het jaar aanvatten.

“Trimodaliteit zal onmiskenbaar een impact hebben op de goederenstromen die we hier te behandelen krijgen. Wij kunnen dan transfers tussen water en spoor realiseren en onze klanten een uitweg via het spoor bieden naar bestemmingen als het zuiden van Europa of delen van Duitsland”, verduidelijkt Brice Leblud.

Want ook al komt of gaat een goed deel van de behandelde volumes van of naar het onmiddellijke hinterland van de terminal – ‽maar niemand is onmisbaar en ook die trafieken binnenhalen vereist een marktconforme aanpak” – toch mikt Deschieter Logistique verder dan de regio rond de terminal. “Staalproducent Tata is een mooi voorbeeld van wat Ghlin te bieden heeft. Hij laat per schip coils vanuit zijn staalfabriek van Ijmuiden aanvoeren, die bestemd zijn voor zijn vestiging in Maubeuge. Daar is echter geen plaats om het staal op te slaan. Wij stockeren de rollen hier en leveren ze op afroep per truck “, vertelt Leblud. 

De verbinding met Brussel via het kanaal Brussel-Charleroi laat zwaar te wensen over, maar de binnenvaarthorizon van Ghlin zal oost- en zuidwaarts aanzienlijk groter worden wanneer het gabariet van de Waalse binnenvaartas wordt opgetrokken tot 2.000 ton en wanneer het Europese Seine-Scheldeproject de binnenvaartpoort naar het noorden van Frankrijk en de regio Ile-de-France met Parijs fors wijder open zal zetten. Opdat Ghlin zijn potentieel volop zou kunnen uitspelen, zal het echter nodig zijn dat het kanaal Condé-Pommeroeul ontgrendeld wordt en het probleem van de Pont-des-Trous in Doornik een oplossing krijgt. Deschieter Logistique wil immers munt slaan uit die nieuwe ontwikkelingen.

Tagged With: DeschieterGhlin

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!