Delto-Pull: een 100% Belgische oplossing om met 50 ton te rijden

 28/08/2018  Claude Yvens  Trailer
Delto-Pull: een 100% Belgische oplossing om met 50 ton te rijden

De enige oplossing om van de 50 ton voor de kiepwagens te profiteren, komt van DTM-Delto-Pull uit Manage. Achter het bedrijf schuilt een ons welbekende ‘serial innovator: Marc Deltomme.

Zoals we weten, kan het Waalse decreet dat konvooien van 50 ton op zijn grondgebied mogelijk maakt, maar moeilijk door de transporteurs worden toegepast. En wel om drie redenen:

  • de Wegcode preciseert dat “de massa die onder de aandrijfas(sen) wordt opgemeten, minstens gelijk moet zijn aan 25% van de maximale massa van het voertuig of van de combinatie van voertuigen (art 32 bis, 1.4.1.2.)”. Met één enkele aangedreven as kan je dus onmogelijk naar 50 ton overgaan.
  • artikel 32 bis – punt 1.4.1.1 limiteert het GVW in functie van de afstand tussen de vooras en het midden van de achteras of van de groep achterassen. Door die typisch Belgische formule toe te passen (de zogenaamde ‘bruggenwet’) kan 50 ton GVW enkel worden gehaald door een wegcombinatie op te stellen waarbij die afstand minimaal 12,25 m bedraagt. Maar de drieassige kippers die courant worden gebruikt, komen vandaag tot 11 meter, wat het GVW tot zo’n 46 ton zou beperken.
  • de konvooien van 50 ton moeten daarnaast ook de draaicirkels respecteren die in de Wegcode zijn opgenomen. Zonder één of zelfs twee gestuurde assen op de laadbak, is dit hoogst onwaarschijnlijk.

Er bestaan wel oplossingen voor die drie problemen, maar ze verzwaren de wegcombinatie behoorlijk en van het extra laadvermogen blijft zo goed als niets over, terwijl de initiële investering aanzienlijk is.

Geen drie assen!

Marc Deltomme denkt de oplossing te hebben gevonden: “In plaats van een drieassenstel gebruik ik een groep van twee assen en een achteras die door 1,80 m van de andere is gescheiden. Op die manier kan ik op de oplegger drie assen van 10 ton inzetten zonder de ‘brugformule’ te hoeven vrezen. De laadbak is nauwelijks langer dan een normale kipper en vereist geen gestuurde assen.” De kiepwagen kan ook aan een klassieke tweeassige trekker worden gekoppeld, maar in dat geval is het GVW beperkt tot 44 ton. Marc Deltomme ontving voor zijn uitvinding een Belgisch patent en is in Manage gestart met de productie van de eerste exemplaren.

De UPTR heeft het dossier van Delto-Pull trouwens ingediend als een van de innovatieve projecten voor Logistics in Wallonia.

 

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!