Decathlon verhuist DC voor Nederland van Willebroek naar Tilburg

Decathlon gaat in Tilburg een distributiecentrum voor Nederland bouwen. Vandaag worden de Nederlandse winkels vanuit Willebroek en een DC in Duitsland bevoorraad. Ook het fulfilment voor de Nederlandse e-commerce verhuist. Volgens het bedrijf heeft dat niet met het nachtwerk te maken, maar met logistieke logica.

De Franse sportketen opende twee jaar geleden op MG Park de Hulst in Willebroek een distributiecentrum van 47.000 m². Het staat in voor de toelevering aan de winkels in België en een deel van Nederland, alsook voor de e-commercezendingen aan klanten in beide landen.

De keten kent een forse groei in Nederland. Vandaag heeft ze 16 winkels en tegen het einde van dit jaar zouden er al 20 zijn. Die groei zal nog aanhouden, verwacht ze. Door die groei is beslist om in Tilburg een eigen distributiecentrum van 40.000 m² te bouwen. Het wordt een ‘omni-warehouse’ waarin, net als in Willebroek, de logistiek voor zowel de winkels als de e-commerce wordt verzorgd.

Volgens Koen Tengrootenhuysen, vastgoedmanager van Decathlon België, is de verhuis van de logistieke activiteiten voor Nederland bedoeld om de groei in beide landen op te vangen. Dat de e-commerce activiteiten mee verhuizen heeft te maken met de logistieke logica en niet, zoals sommige kranten in Nederland en Vlaanderen schrijven, met problemen rond nachtwerk. “Dat heeft er niets mee te maken. De reden is dat de logistiek voor de winkels en voor de e-commerce vanuit eenzelfde distributiecentrum moet gebeuren”.

Volgens hem zal het vertrek van de logistieke activiteiten voor Nederland geen negatieve impact hebben op het DC in Willebroek, in tegendeel. “Ook in België blijft Decathlon maar groeien. Vandaag moeten we 15.000 m² extra bijhuren in een aanpalend logistiek gebouw. Wij hebben in Willebroek een capaciteitstekort en hebben alle oppervlakte nodig. Binnen minder dan twee jaar, wanneer het DC in Tilburg operationeel is, kan capaciteit vrijkomen”. Op de werkgelegenheid zou er evenmin een negatieve impact ijn.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo