De nieuwe Iveco S-Way is de opvolger van de Stralis

 02/07/2019  Claude Yvens  Trucks
De nieuwe Iveco S-Way is de opvolger van de Stralis

Gemiddeld gebeurt zo’n evenement slechts eens in de vijftien jaar bij een fabrikant, wat aantoont hoe belangrijk het voor Iveco is om de nieuwe “langeafstandsreeks” te lanceren. De nieuwe S-Way verrast door zijn agressieve stijl en hoge mate van connectiviteit, maar vindt ook zijn weg in de sporen van zijn voorganger.

Allereerst een woord over de naam van het nieuwe model: de S-Way zal duidelijk gewijd zijn aan de middellange en lange afstanden, wat suggereert dat de bouwmodellen later zullen worden omgedoopt tot X-Way en T-Way. Extern is de S-weg niet revolutionair, aangezien deze nog steeds onderworpen is aan de beperkingen die de huidige Europese regelgeving “maten en gewichten” oplegt. Het behoudt dus een kubusvormige cabine met een agressieve stijl (maar minder dan wat sommige gelekte foto’s suggereerden)…. en wordt geleverd zonder of met spiegels, zoals de Mercedes Actros.

Cabine

De nieuwe cabine is het meest opvallende kenmerk van de S-Way. Het heeft een verbeterde aërodynamische coëfficiënt van 12%, wat een vermindering van het brandstofverbruik met 4% belooft. De winst komt voort uit meerdere details, zoals rubberen verlengstukken die de turbulentie tussen de trekker en de oplegger verminderen, of de deur die zich uitstrekt tot aan de drempel van de tweede instaptrede.

In de hoge cabine met verhoogd dak heeft de chauffeur 375 liter opbergruimte die van buitenaf toegankelijk is, maar de cabine lijkt van binnenuit ook groter. Het is zowel een kwestie van details als van afmetingen,dankzij het nieuwe dakpaneel, het brede luik en de verlaging van de motortunnel, die een maximale vrije hoogte van 215 cm geeft.

Er is ook veel werk verricht aan de stoel, die een lagere basis heeft, een dikker kussen en bredere instellingen. In de cabine wordt de indruk van ruimte versterkt door het asymmetrische stuurwiel (zoals op de nieuwe Daily), waarvan het onderste deel meer beenruimte vrijmaakt.

Ook het onderste bed is een grote verbetering ten opzichte van de Stralis: geen sprake van een lattenbodem, maar een matras van 10 centimeter dik + 2 cm) en 70 centimeter breed (iets breder tussen de stoelen).

Bij wijze van proef heeft Iveco ook een Fit Cab-versie van de nieuwe hoge cabine ontwikkeld, uitgerust met verschillende apparaten waarmee de chauffeur tijdens de pauzes enkele fysieke oefeningen kan doen.

Aandrijflijn

De S-Way blijft gebruik maken van Cursor 11 en 13 dieselmotoren, die onveranderd blijven. Op één uitzondering na : verrassend genoeg verlaat Iveco haar SCR-only oplossingen en introduceert het een EGR uitlaatgasnabehandelingssysteem opnieuw. Deze technische ommekeer was blijkbaar noodzakelijk om de toekomstige ontwikkelingen van de Euro 6-normen te blijven volgen. Het gamma van beschikbare vermogens blijft vast tussen 310 en 570 pk.

Deze motoren zijn ontworpen om te werken met een door Petronas ontwikkelde OW-20 olie. Voor zover wij weten, is dit de eerste keer dat een Europese fabrikant een olie van het 0W-type heeft goedgekeurd, maar dit stelt Petronas in staat een belangrijke bijdrage te leveren aan de vermindering van het verbruik (-2,5%).

Alternatieve aandrijvingen zullen niet achterblijven en het LNG is nog steeds aan boord (met 400 en 460 pk), terwijl 10.000 eenheden van de Stralis NP in drie jaar tijd in Europa zijn verkocht. Iveco schat dat de dieselversie in 2025 slechts één op de twee verkopen zal vertegenwoordigen.

Iveco kondigt echter ook een waterstofversie aan, ontwikkeld in samenwerking met drie brandstofcelproducenten, waarvan er 16 vanaf 2021 zullen worden getest.

Connectiviteit

De S-Way beantwoordt twee cruciale vragen op zijn eigen manier: hoe is een aangesloten voertuig productiever en hoe is een vrachtwagen in 2019 klaar voor autonoom rijden?

Op het vlak van onderhoud implementeert de S-Way op grote schaal de strategie die Iveco met haar nieuwe Daily heeft uitgestippeld: alle S-Ways zijn uitgerust met een Connectivity Box die permanent communiceert via een Microsoft Azure cloud met het Customer Center in Turijn. Dit maakt het mogelijk om software-updates op afstand uit te voeren zonder dat het voertuig de workshop binnen moet.

De klant kan de prestaties van elk voertuig volgen op zijn eigen portaal, maar Iveco biedt verschillende preventieve onderhoudspakketten aan (het is klassiek), maar ook een optimalisatie van de veiligheid (het is minder klassiek). Iveco zal ook veel verfijndere financieringsplannen voorstellen, gebaseerd op het daadwerkelijke gebruik van het voertuig.

De S-Way is ook klaar voor niveau 4 autonoom rijden. “Het zal echter nog tientallen jaren duren om volledig autonome vrachtwagens op openbare wegen te zien rijden, zelfs als we ze sneller laten rijden in een gecontroleerde omgeving”, aldus Gerrit Marx (President Commercial and Specialty Vehicles bij CNH Industrial).

Veiligheid

Iveco kondigt een 15% verkorting van de remafstand aan.

Lees alles over Iveco in onze Transport & Van In Belgium directory!

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!