De kilometerheffing is een reëel gevaar voor 15% van de Belgische transportbedrijven

 17/03/2016  Claude Yvens  News Transport, Economie, Wetgeving
De kilometerheffing is een reëel gevaar voor 15% van de Belgische transportbedrijven

Net nu het iets beter gaat voor de transportsector dreigt de kilometerheffing de sector zwaar te verstoren. Volgens een studie van TLV en Graydon verkeren 15% van de transportondernemingen in acuut gevaar.

Bedrijfsinformatiespecialist Graydon en beroepsorganisatie TLV hebben een grondige economische doorlichting van de sector gemaakt, gecombineerd met een gericht rondvraag bij de transporteurs. De resultaten sluiten aan bij het eigen onderzoek van Truck & Business terzake. Er dreigt reëel gevaar voor een groot deel van onze transporteurs.

 Betalingsgedrag

Uit het onderzoek blijkt dat wegvervoerders hun leveranciers binnen een aanvaardbare termijn betalen. 65% van de transporteurs betalen hun facturen binnen de 30 dagen. Dat staat in schril contrast tot de manier waarop ze zelf betaald worden. Amper 10% of nog minder van de klanten betaald binnen de 30 dagen. Dit is een onhoudbare situatie ten opzichte van de kilometerheffing die binnen de 14 dagen moet betaald worden. Transporteurs moeten dus nog meer dan tevoren prefinancieren en dat kan voor sommige ondernemingen nefast zijn.

Doorrekenen is de enige boodschap

Gelet op de bedroevend lage marges in de transportsector (heel wat minder dan de verwachte 8 tot 11% stijging van de kosten door de kilometerheffing) moeten alle kosten aangaande de invoering van de kilometerheffing integraal doorgerekend worden. Nochtans wijst het onderzoek er op dat amper 55% van de vervoerders verwacht dat het overgrote deel van de trajecten met lading zal kunnen doorgerekend worden aan de klant. Dan spreken we nog niet over lege kilometers of deelladingen.

Uit de doorlichting van Graydon blijkt dat 15% van de Belgische transportbedrijven zal af te rekenen hebben met een verhoogd of zeer hoog risico op faillissement.

Volgens Eric Van den Broele, Senior Manager R&D van Graydon zijn transportbedrijven het aan zichzelf verplicht om hun facturatiemethodes en debiteurenbeheer onmiddellijk bij te sturen. Het is de enige manier om de betalingstermijnen van hun klanten en hun eigen prefinancieringstermijn in te korten.

TLV roept hierbij ook de overheid met aandrang op om voor korte en gerespecteerde betalingstermijnen te zorgen.

 

 

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!