De IRU publiceert zijn manifest 2019/2024

 17/09/2019  Claude Yvens  Wetgeving
De IRU publiceert zijn manifest 2019/2024

Op het ogenblik waarop de Europese instellingen na de verkiezingen van mei dit jaar opnieuw op dreef beginnen te komen, publiceert de IRU een manifest waarin ze de grootste prioriteiten voor het wegtransport uit de doeken doet. Maar waarin met geen woord over cabotage wordt gerept…

Bij de domeinen waarvoor de IRU de Europese Unie vraagt om snel op te treden, vermelden we:

  • de uitwerking van de regels over het elektronische gegevensverkeer – eCMR inbegrepen – en de actieve steun om die regels door de sector te laten aanvaarden
  • de bepaling van een geharmoniseerd reglementair kader voor de uitwisseling van en de toegang tot de elektronische gegevens, het model MaaS (Mobility as a Service) om eerlijke concurrentie tussen de bedrijven te kunnen garanderen
  • de invoering overwegen van gedigitaliseerde douaneprocedures
  • geen toegangsquota tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie na het van kracht gaan van de Brexit
  • de samenwerking tussen verschillende transportmanieren aanmoedigen in plaats van de ene boven de andere te verkiezen
  • het gebruik van wegcombinaties met een grotere capaciteit veralgemenen
  • een strategie ontwikkelen om beveiligde parkeerplaatsen voor vrachtwagens te bouwen
  • de wetgeving aanpassen om het beroep van professioneel chauffeur toegankelijker te maken en de basisopleiding financieel te ondersteunen
  • nieuwe ondersteuningsmechanismes invoeren voor de aankoop van milieuvriendelijke technologieën
  • de verkeersregels binnen de steden op elkaar afstemmen

De lijst zwijgt dus in alle talen over de uitwerking van de regels over de toegang tot de markt of tot het beroep. Dat thema omvat onder andere de herziening van de regels voor de cabotage en dat is nu net wat veel Belgische transporteurs na aan het hart ligt.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!