De grote uitdagingen van 2017: de innovatie

 12/01/2017  TransportMedia  News Transport, Nieuwsbrief
De grote uitdagingen van 2017: de innovatie

De wereld verandert steeds sneller, maar België blijft ter plaatse trappelen. Dat is tenminste de onaangename indruk die je krijgt als je de wereld van het wegtransport onder de loep neemt. Hoe kunnen we terug op de trein van de innovatie springen?

In Vlaanderen rijden er amper twee ecocombi’s rond, in Wallonië zullen dat er wat meer worden (hopen we…), maar de Ring rond Brussel mogen ze hoe dan ook niet op… onze noorderburen kunnen zo flink de draak steken met hun concurrenten uit het zuiden. Zij wachten immers enkel nog op groen licht van de Benelux om een deel van hun honderden ecocombi’s op onze snelwegen los te laten. Want in Nederland hebben ze die intussen wel al leren te gebruiken. Hun voorsprong is zo groot dat het openstellen van de Benelux aan lange wegcombinaties nu vertraging dreigt op te lopen wegens laag protectionisme. En dat Nederland en Duitsland zelfs een bilateraal akkoord kunnen sluiten zonder dat België daar iets aan te zeggen heeft, met het risico dat de transportstromen ons land gaan vermijden en dat nieuwe Europese distributiecentra zich niet langer in ons land komen vestigen. Dat alles is het resultaat van vijftien jaar immobilisme en versnippering van competenties (u heeft natuurlijk het recht het niet met mij eens te zijn…)

Een ander voorbeeld: het pelotonrijden. Vóór het einde van het jaar zal Nederland platoons in echte verkeerssituaties laten rijden en dit in samenwerking met de voornaamste groothandelketens, verschillende grote transporteurs en tal van onderzoeksinstellingen. En wie zal zo kostbare ervaring hebben opgedaan tegen de dag dat het semi-autonome rijden een economische realiteit wordt? Wie?

Ondanks de verdienstelijke inspanningen van het VIL en van Logistics in Wallonia (onder andere), zien we met lede ogen toe hoe onze buurlanden een verontrustende voorsprong op ons nemen in de domeinen waar de technologische vernieuwing van vandaag morgen voor een concurrentievoorsprong zal zorgen. Dit alles door een gebrek aan algehele visie… en aan een gezonde dosis politieke moed. Want dat is precies wat we nodig hebben om opnieuw op de kar van de vernieuwing te springen: politieke moed en een visie op mobiliteit die niet vastloopt telkens de Ring rond Brussel of de E40 van het ene gewest in het andere overgaat.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!