De grote comeback van… Morris Commercials!

Zonder het aanbod te willen banaliseren, kunnen we zeggen dat de boom van elektrische lichte bedrijfsvoertuigen het beslist mogelijk maakt om originele en zelfs sympathieke projecten te zien opduiken. De voorlopig laatste is de comeback van een merk dat al lang geleden was verdwenen: het Engelse Morris Commercials. Morris Commercials was haast alleen op de Britse Eilanden gekend, maar daar was het dan ook tot 1968 een gevestigde waarde. Tot het werd meegesleept in het debacle van British Leyland. Maar zie daar, er is een nieuwe Morris JE. De J uit de naam verwijst naar het historische model van het merk en de E staat voor elektrisch, uiteraard. Achter de JE schuilt een start-up met Engels-Chinees kapitaal die er duidelijk in is geslaagd om het merk Morris Commercials over te kopen. De Morris JE is gebaseerd op een oorspronkelijk platform. Naast zijn lithium-ionbatterijen (de definitieve kenmerken van de motor zijn nog niet bekendgemaakt), heeft hij een koetswerk op basis van koolstofvezels. Dat heeft een positief effect op de nuttige lading (volgens de constructeur is dit ‘het lichtste bedrijfsvoertuig op de markt’) en op de autonomie (200 kilometer naar verluidt). Maar dat beïnvloedt ook de kostprijs. De aangekondigde verkoopprijs voor wanneer de productie in 2021 begint, bedraagt 60.000 pond sterling. Tot dan is er nog tijd om de praktische aspecten te verbeteren (zoals het openen van de deuren) zodat hij de kopers niet alleen met zijn heerlijke retrolook hoeft te overtuigen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo