De box van AXXES slaagt in zijn tests met VIAPASS

 11/03/2016  Claude Yvens  News Transport, IT
De box van AXXES slaagt in zijn tests met VIAPASS

Nadat Axxès de eerste berekeningsmodule voor de Belgische kilometerbelasting uitgebracht had en het aantrekkelijkste aanbod op de markt gedaan had – 0 verplichtingen 0 waarborgen 0 kosten tot de start van de heffing – werkt het bedrijf nu samen met Viapass het certificatieprotocol af. Axxès en Satellic voeren samen en gelijktijdig de tests uit zodat het systeem op de vooropgestelde datum kan beginnen. Met het nodige enthousiasme kondigt Axxès aan dat het, in samenwerking met de experts van Viapass, met succes de testfase van zijn boxen achter de rug heeft.

Om de spelers in de sector gerust te stellen die nog zouden twijfelen over het vermogen van Axxès om de kilometerbelasting te innen omdat ze van mening zijn dat alleen de OBU van Satellic ‘gehomologeerd’ is, herinneren we aan het volgende: opdat een badge en het bijhorende systeem om de belasting te innen (dat de facturen in back office opstelt) gecertificeerd zouden worden, is het nodig dat die elementen in alle tests op het Viapass-netwerk slagen, alsook in de tests van de interfaces met de gewesten en SOFICO. Vandaag voert ook Satellic die tests uit, net als Axxès. In dat verband wijst de voorzitter van Axxès, die actief aan de invoering van de LKW Maut in Duitsland en aan het afgevoerde project voor de ecobelasting in Frankrijk heeft meegewerkt, op enkele eenvoudige feiten. “Gezien de korte termijnen, is het werk dat Viapass en Satellic geleverd hebben, opmerkelijk te noemen. Maar opdat Axxès zijn certificatie zou kunnen krijgen, moet het systeem door Satellic goedgekeurd zijn. Ik deel het optimisme van Viapass over de toekomstige ingebruikneming en ik blijf ervan overtuigd dat het systeem van Satellic en onze certificatie op tijd, namelijk voor 1 april 2016, goedgekeurd zullen zijn. Overigens, van de meer dan 250.000 trucks in onze vloot, heeft ongeveer een kwart gevraagd om ons systeem ook geschikt te maken voor België. Dat aantal inschrijvingen is welkom omdat daardoor een overstelping van de distributiepunten van Satellic bij de start van het systeem vermeden wordt.”

index

Axxès dat met zijn klanten en met de markt altijd open gecommuniceerd heeft, wil zoveel mogelijk duidelijkheid scheppen over de inning van de kilometerheffing. Dit opdat de vervoerders met kennis van zaken een oplossing zouden kunnen kiezen. Zoals Jérôme Lejeune onderstreept “ligt het verschil tussen de uitrusting van Axxès en die van Satellic in de service die beide spelers aanbieden”. “Ons systeem bijvoorbeeld is compatibel met de Franse, Spaanse en Portugese tolsystemen, met de Liefkenshoektunnel in België en de Herrentunnel in Duitsland. Daarnaast kunnen we nog diensten op het vlak van de geolokalisatie aanbieden, alsook diensten om de transportkosten te optimaliseren.” Jérôme Lejeune besluit: “We zijn niet zomaar een manier om een belasting te betalen. We staan daarentegen helemaal in dienst van de transporteurs en daarin schuilt HET grote verschil.”

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!