De balans van negen maanden kilometerheffing

 13/01/2017  TransportMedia  Economie
De balans van negen maanden kilometerheffing

Dankzij het forum dat Febiac bij de opening van het salon Truck & Transport organiseerde, kon Viapass enkele interessante cijfers onthullen over de eerste negen maanden waarin de kilometerheffing is toegepast… en zo werd ook de transportwereld herinnerd aan zowel zijn reserves als aan de doeltreffendheid van het systeem.

Johan Schoups (Viapass) heeft een aantal cijfers bekendgemaakt die onder andere aantonen dat 57% van de belastbare kilometers aan voertuigen ten deel vallen die in het buitenland zijn ingeschreven. Op zondag stijgt dat aantal zelfs tot meer dan 70%. Het totale omzetcijfer bedroeg 490 miljoen euro en van die inkomsten ging 63% naar Vlaanderen, 35,5% naar Wallonië en de resterende 1,5% naar Brussel.

Die cijfers veranderen uiteraard niets aan het beeld dat de transporteurs van de kilometerheffing hebben. “Het was niet meer dan een nieuwe, verbloemde belasting”, herhaalde Lode Verkinderen voor TLV vooraleer hij aangaf hoe de kilometerheffing het uitzicht van het transport heeft veranderd: “In 2016 hebben we meteen al een explosie van het vervoer met lichte bedrijfsvoertuigen vastgesteld, wat contraproductief is op het vlak van CO-uitstoot per tonkilometer en wat heel wat ernstige vragen oproept wat verkeersveiligheid betreft. Bovendien is dit een nieuwe vorm van concurrentie voor de echte transportbedrijven.”