DB Schenker wil strenge uitstootnormen

 14/11/2018  Claude Yvens  Wetgeving
DB Schenker wil strenge uitstootnormen

Morgen moet het Europees parlement stemmen over de voorstellen die de CO2-uitstoot van het wegtransport moeten beperken. Als het van DB Schenker afhangt, mag Europa gerust iets meer ambitie aan de dag leggen.  

Wij willen u eraan herinneren dat de voorstellen die nu op tafel liggen erop gericht zijn om de uitstoot van broeikasgassen met 15% te verminderen tegen 2025 en met 30% tegen 2030. De vrachtwagenfabrikanten beschouwen dit voorstel als onrealistisch, terwijl DB Schenker van oordeel is dat deze plannen niet ver genoeg gaan. De Duitse logistieke dienstverlener (filiaal van de Duitse… spoorwegmaatschappij) heeft al verschillende alternatieve technologieën uitgetest. De ervaringen die hiermee werden opgedaan, versterkt DB Schenker in zijn overtuiging dat de CO2-uitstoot met 20% moet verlaagd worden tegen 2020 en met 35% tegen 2030.

Om deze ambities te realiseren wil DB Schenker zijn volledige vloot aan lichte bedrijfsvoertuigen tegen 2030 uitrusten met elektromotoren of brandstofcellen. Het wagenpark van de voertuigen met een MTM van 3,5 tot 7,5 ton, zou voor de helft met elektrische motoren worden uitgerust. Voor de voertuigen van boven de 7,5 ton, kijkt de onderneming uit naar nieuwe technologieën. “Iedereen moet zijn steentje bijdragen en de constructeurs in het bijzonder. We moeten met z’n allen inzetten op een gigantische technologische evolutie. Dit hadden we eigenlijk al eerder moeten doen. We hebben er alle belang bij om de auto-industrie grondig te hervormen”, zegt Jochen Thewes, de CEO van DB Schenker.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!