Damco: Direct-to-Store omzeilt EDC-concept

 09/03/2016  Claude Yvens  Logistics

Is het concept van het Europees Distributiecentrum voorbijgestreefd? Met het Direct-to-Store-concept kan men het EDC in sommige gevallen alvast uit de supply chain schrappen. Damco kent met dit concept een groeiend succes, in die mate dat het deconsolidation center in Willebroek, waar het is ontwikkeld, nu al verdubbeld moet worden.

Damco – de logistieke poot van de Deense rederij Maersk – beschikt al enige tijd over een logistiek platform op de brownfield-site van de voormalige papierfabriek De Naeyer. Daar werd het Direct-to-Store-concept ontwikkeld. Met succes, want de goederenstromen groeien elke maand sneller. Al gauw wist het Damco-team dat een specifiek gebouw nodig was, dat als zoals een crossdock voldoende oppervlakte en poorten moest hebben, maar met rekken aangepast aan de opslag met een heel snelle rotatie.

Op vraag van Damco werd naast het bestaande gebouw in Willebroek een nieuwe hall van 15.000 m² gebouwd. Het is in augustus 2015 door Damco Benelux in gebruik genomen. De groei van de Direct-to-Store activiteiten is echter zo solide, dat tijdens de officiële opening Hanne Sorenson (Global CEO van Damco) en Koert Grosfeld (Benelux CEO) al konden aankondigen dat de tweede fase meteen gebouwd wordt. Deze bijkomende 15.000 m² worden in mei 2016 in gebruik genomen.

Direct-to-Store

Het Direct-to-Store concept is gebaseerd op het feit dat in veel gevallen van bij het verschepen de eindbestemming van de goederen al gekend is. Dankzij een doorgedreven visibiliteit doorheen de supply chain is het al mogelijk om tijdens het zeetransport de planning van de goederen zo te ontwerpen dat, wanneer ze in Europa toekomen, ze onmiddellijk naar de eindbestemming kunnen vertrekken. In Damco-jargon kreeg het concept daarom de naam DC Bypass mee.

Na het lossen in de haven van aankomst (hoofdzakelijk Rotterdam) wordt de container dus niet naar een EDC vervoerd, maar per barge naar de Trimodal Container Terminal Belgium in Willebroek. Die bevindt zich op een boogscheut van het deconsolidation center van Damco. Daar worden de goederen uit de container gehaald en via het cross-dock gebundeld in een oplegger of container die meestal rechtstreeks naar de winkel  vertrekt.

Achter het cross-dock en toegevoegde waardezone bevinden zich rekken voor tussentijdse stockage. “In tegenstelling tot opslag in een EDC duurt die hier slechts enkele dagen,” aldus Kobe De Roeck, warehouse & distribution manager van Damco Benelux. “Stel dat er in een container zeven bestellingen zitten (P.O.’s). Dan kan het gebeuren dat P.O.’s 1, 5 en 7 onmiddellijk kunnen vertrekken, maar dat de P.O.’s 2, 3,4 en 6 even moeten wachten tot ze afgeroepen worden. Dan worden ze op pallet gestockeerd voor twee tot maximum vier weken.”

Control Tower

Zo’n concept veronderstelt wel een hoge mate van visibiliteit doorheen de hele supply chain, alsook grote control tower-vaardigheden. Beide moeten gelden zowel tussen de fabriek en het deconsolidation center in Willebroek, als tussen het centrum en de eindbestemming. “Dat moet wel, want we leveren van hieruit rechtstreeks naar winkels in Finland, soms met een slot van 15 minuten voor het lossen van de oplegger,” aldus De Roeck.

Er wordt dan ook met 16 verschillende wegvervoerbedrijven gewerkt, die telkens zeer sterk staan in de verschillende landen die worden afgedekt.

Op de vraag of het eigenlijk niet efficiënter en vooral goedkoper zou zijn om in de haven van export – zoals in China of Vietnam – de containers al te vullen in functie van de bestellingen van de winkels of daar de toegevoegde waardediensten te leveren, antwoordt hij dat een dergelijke supply chain te weinig flexibel zou zijn. “Dat zou veronderstellen dat de bestellingen vier weken op voorhand definitief zijn. Dankzij de controletorenfunctie kunnen we nog tijdens de zeereis aan de leveringsschema’s sleutelen.”

Center of Excellence

“Dat vraagt performante IT-diensten en uitgekiende structuren. Damco Willebroek is het enige logistieke platform van de Damco-groep dat over die knowhow en de control tower-capaciteiten beschikt, en het is dan ook het center of excellence voor dit concept,” aldus De Roeck.

Daarom besliste Damco dat de verdere ontwikkeling van het Direct-to-Store concept in Willebroek gebeurt. Het concept kan overigens niet zomaar overgezet worden op een andere locatie, vertelt De Roeck. “Mogelijk wordt ook in het VK zo’n deconsolidation center ontwikkeld voor een aantal kernklanten, maar daar komt heel veel bij te kijken. Alleen maar de IT exporteren zou al een hele klus zijn.”

Pallets blijven nooit langer dan twee à vier weken in Willebroek

Pallets blijven nooit langer dan twee à vier weken in Willebroek

Pieken nauwkeurig opvangen

Momenteel werken er ongeveer 30 mensen in de twee magazijnen en 20 in het kantoor. Daarbij moeten nog tot 40 uitzendkrachten worden bijgeteld. “Door het feit dat wij een uitstekende visibiliteit hebben op de stromen, weten we perfect wanneer er pieken zijn en we bijkomend personeel nodig hebben,” aldus De Roeck. Wanneer het nieuwe gebouw in mei operationeel wordt, komen er een tiental werknemers bij.

Philippe Van Dooren

 

 

 

 

Citaat

Nog tijdens de zeereis van de container kan aan de leveringsschema’s worden gesleuteld.

Zo’n concept veronderstelt een hoge mate van visibiliteit doorheen de hele supply chain, alsook grote control tower-vaardigheden.

 

Kader

Scheve barcodes

Tijdens een bezoek aan het logistieke centrum, viel het op dat de labels met de barcodes op de rekken niet horizontaal werden geplakt. “Door deze kleine ingreep zijn de medewerkers alerter en kon de nauwkeurigheid van de controles met 200% verhoogd worden,” legt De Roeck uit. De stocks worden vier maal per maand gecontroleerd, waar bij een ‘accuracy rate’ van 99,9% bereikt wordt.

Kader Damco_20150911_131608-800

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!