Daimler Trucks verwelkomt VECTO-procedure

 15/01/2019  Claude Yvens  Trucks
Daimler Trucks verwelkomt VECTO-procedure

Vanaf 1 januari moeten vrachtwagenconstructeurs hun klanten in Europa bij (nagenoeg) elk nieuw gebouwd voertuig een certificaat met informatie over het brandstofverbruik en de CO2-emissies bezorgen. Mercedes-Benz doet dit sinds november 2018 en heeft al meer dan 1.000 Actros met een certificaat aan de klanten overhandigd.

De cijfers worden voor elke truckconfiguratie berekend met het digitale simulatie-instrument VECTO (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool) dat door de Europese Commissie werd ontwikkeld. “We verwelkomen de nieuwe voorschriften om het brandstofverbruik en de CO2-emissies van zware bedrijfsvoertuigen te meten. Voor het eerst kunnen de kopers in de EU nu het brandstofverbruik en de CO2-emissies van de trucks van verschillende constructeurs objectief vergelijken. We delen deze VECTO-waarden al samen met de offerte aan onze klanten mee”, zegt Stefan Buchner, hoofd van Mercedes-Benz Trucks.

De VECTO-gegevens, met 2019 als startjaar, zullen ook gebruikt worden als de referentiecijfers voor de toekomstige doelstellingen van de EU op het vlak van de CO2-reductie. Het Europees Parlement heeft echter gestemd voor limieten die strenger zijn dan die door de Europese Commissie waren opgelegd: – 20% tegen 2025 en -35% tegen 2030, in plaats van – 15% tegen 2025 en -30% tegen 2030. Die daling zou in elk geval drie tot vier keer hoger liggen dan de gemiddelde jaarlijkse daling van het brandstofverbruik en de CO2-emissies die tot nu toe gerealiseerd werd, zegt Daimler Trucks. Volgens Daimler Trucks zou een daling van de CO2-reductie met ong. 1,5% per jaar over de volgende 10 jaar een ambitieuze maar nog realistische doelstelling zijn.

Bovendien houdt de huidige versie van de VECTO-software nog geen rekening met sommige systemen die een positief effect op het brandstofverbruik hebben. Daaronder de PPC, verbeteringen aan opleggers en/of koetswerk, start/stop-functies en een efficiënte planning van de route. Een andere factor is dat het koetswerk en de opleggers op het ogenblik alleen op basis van standaardconfiguraties opgenomen worden. “Daarom wil Daimler ervoor ijveren dat VECTO rekening houdt met alle beschikbare methodes om het brandstofverbruik en de CO2-emissies te verminderen. Wegens die zwakke punten in VECTO zal een professioneel advies over de efficiëntie van het voertuig in de toekomst bij Daimler een belangrijke rol blijven spelen”, aldus Buchner.

Lees alles over Mercedes-Benz in onze Transport & Van In Belgium directory!

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!