Daimler Trucks verkocht in 2018 meer dan 500.000 trucks

 14/01/2019  Michel Buckinx  Trucks
Daimler Trucks verkocht in 2018 meer dan 500.000 trucks

Daimler Trucks heeft laten weten in 2018 uitstekende resultaten te hebben behaald. Wereldwijd heeft het namelijk meer dan 500.000 voertuigen verkocht.

De constructeur Daimler Trucks – die de merken Mercedes-Benz, FUSO, Freightliner, Western Star, Thomas Built Buses en BharatBenz overkoepelt – geeft aan in 2018 meer dan 500.000 voertuigen te hebben verkocht (tegenover 470.700 in 2017). Eind november was de verkoop van de truckdivisie van de Daimler Groep al met 11% gestegen (466.900 voertuigen tegenover 422.500 van januari tot november 2017).

De meest opmerkelijke evolutie betreft de ALENA (Verenigde Staten, Canada, Mexico). De verkoopcijfers van de merken Freightliner, Western Star en Thomas Built Buses zijn met 15% gestegen (172.200 verkochte voertuigen tijdens de eerste 11 maanden van het jaar), met een marktaandeel van 38,3% in de plaatselijke 6 – 8 klassen. Het paradepaardje in die regio: de New Cascadia van Freightliner (76.500 verkochte voertuigen). We merken op dat de constructeur er ook twee elektrische trucks op de markt heeft gebracht die in Noord-Amerika in serie zijn uitgekomen: de Freightliner eCascadia en de Western Star eM2.

Ook in Azië zijn de verkoopcijfers toegenomen: +12% tot 147.900 voertuigen. Terwijl de verkoop in Japan stabiel is gebleven, waren de cijfers in Indonesië eind november 2018 met 52% gestegen (57.400 voertuigen). In India waren de verkoopcijfers, opnieuw eind november, met 35% gestegen (20.500 voertuigen). In China daarentegen is de markt gedaald: eind november 2018 waren er 95.100 trucks geproduceerd, terwijl dat er het jaar voordien nog 104.600 waren. Daimler heeft er een participatie van 50% in de joint venture Beijing Foton Daimler Automotive Co. Ltd.

In Latijns-Amerika groeide de verkoop met 26% (34.400 voertuigen). De belangrijkste markt, Brazilië, kende met 19.300 verkochte exemplaren een indrukwekkende stijging, plus 59% ten opzichte van 2017.

In Europa (EU, Zwitserland, Noorwegen) ten slotte, zijn de verkoopcijfers in 2018 met 4% gestegen (76.200 eenheden) en in het segment van de middelzware en zware vrachtwagens heeft de groep een marktaandeel van 20,4%. De lancering van de nieuwe Actros midden 2019 zou de constructeur een nieuwe impuls moeten geven. Die wil in 2019 trouwens zijn doelstellingen op het vlak van zelfrijdende, elektrische en geconnecteerde trucks verder nastreven, en gaat dit doen met het Active Drive Assist-systeem dat standaard de optie halfautonoom rijden aanbiedt. Tot slot merken we nog op dat in oktober 2018 al de eerste eActros-voertuigen zijn geleverd bij een aantal klanten, die ze nu in normale verkeersomstandigheden gaan uittesten.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!