Daimler Trucks gelooft niet echt meer in platooning

 09/01/2019  Claude Yvens  Trucks
Daimler Trucks gelooft niet echt meer in platooning

Zo gaat dat tegenwoordig: niet op een autosalon, maar op het technologiesalon Consumer Electronics Show in Las Vegas stelde Daimler zijn eerste halfautonome truck voor de Noord-Amerikaanse markt voor. Naast die nieuwe Freightliner Cascadia, die dezelfde automatiseringsgraad heeft als de recente Mercedes-Benz, heeft Daimler ook laten weten dat het begint met de ontwikkeling van zelfrijdende oplossingen van niveau 4. De platooning daarentegen lijkt veel van zijn pluimen te hebben verloren…

Daimler Trucks gaat 500 miljoen euro investeren en 200 ingenieurs extra aanwerven om in hoge mate geautomatiseerde trucks (niveau 4) te ontwikkelen die de tien komende jaren geleidelijk aan op de markt zullen worden gebracht. De huidige Actros en de gloednieuwe Cascadia bevinden zich op niveau 2, maar volgens Daimler Trucks zal niveau 4 de volgende fase van het autonoom rijden in het wegtransport zijn, want bij niveau 3 wegen de hoge kosten van de technologie niet op tegen de werkelijke efficiëntiewinst.

Daimler Trucks stelt de voordelen van platooning bij naar beneden toe

Na diverse jaren testen met platooning te hebben uitgevoerd in de Verenigde Staten, waar de voordelen groter zouden moeten zijn, moet Daimler Trucks vaststellen dat zelfs in ideale omstandigheden minder wordt bespaard dan was voorzien. Een van de belangrijkste hindernissen zou de noodzaak zijn om na elke ontkoppeling van het peloton weer te versnellen. “Bijgevolg bestaat er geen economisch model voor het pelotonrijden, toch niet bij het langeafstandsverkeer in de Verenigde Staten, maar Daimler Trucks blijft uiteraard wel betrokken bij al onze lopende partnerprojecten”, verklaart Martin Daum, verantwoordelijke van Daimler Trucks & Buses.

Lees alles over Mercedes-Benz in onze Transport & Van In Belgium directory!

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!