Daimler Trucks: E-Mobility en eActros

Daimler Trucks richt zijn pijlen op elektromobiliteit. Enerzijds is er de groep E-Mobility Daimler Trucks & Buses dat een ecosysteem lanceert om de klanten toegang te geven tot elektromobiliteit. Anderzijds maakt de constructeur de balans op van één jaar testrijden met de eActros. Het ecosysteem van de groep E-Mobility binnen Daimler Trucks & Buses werkt rond een waslijst aan consultancy-diensten en laadinfrastructuur om in te spelen op de behoeften. In een eerste fase legt Daimler de focus op de Europese, de Noord-Amerikaanse en de Japanse markt. De fabrikant benadrukt dat de consultancy-ondersteuning geleidelijk aan wordt uitgerold bij de eerste klanten. Deze service wordt uitgebreid met eTruck Ready, een app die tijdens de IAA-beurs van 2020 wordt gelanceerd. Dankzij deze applicatie zullen de klanten kunnen checken welke gebruiksprofielen en trajecten geschikt zijn voor elektrische trucks. Nu we het toch over elektrische vrachtwagens hebben, staan we ook even stil bij de eActros. Dit voertuig (foto) wordt al gedurende één jaar getest in een klantenomgeving (tien vrachtwagens van 18 en 25 ton in Duitsland en Zwitserland). De feedback van de klanten en de testresultaten maken duidelijk dat het zware distributievervoer in de stad vandaag al mogelijk is. De actieradius van de eActros (tot 200 km) blijkt realistisch te zijn en de constructeur voegt er het volgende aan toe: “De bestuurders toonden zich zeer tevreden over het koppel dat in het hele snelheidsbereik permanent beschikbaar is. Daarnaast wezen ze ook op de geruisloze werking en het aangename en rustige rijgevoel.” De eActros zal nu opnieuw voor een jaar worden getest door een tiental andere klanten. De serieproductie gaat van start in 2021.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo