DAF sloot 2018 in poleposition af

 10/01/2019  Claude Yvens  Economie
DAF sloot 2018 in poleposition af

In 2018 ontfutselde DAF Trucks de plaats van eerste truckimporteur in België aan Volvo Trucks. Alle merken profiteerden trouwens van de positieve markt.

Met 10.824 ingeschreven vrachtwagens kende de Belgische truckmarkt een jaar dat veel positiever uitdraaide dan was verwacht: de meeste bedrijven zijn er duidelijk in geslaagd de problemen om chauffeurs te vinden, te omzeilen, want er zijn 10,2% voertuigen meer ingeschreven dan in 2017. Daarnaast lijken de vervangingscycli korter te worden, een verschijnsel dat we aan de kilometerheffing mogen toeschrijven.

Overzicht per merk

  • DAF beleefde een uitzonderlijk goed jaar met zijn trekkers, met een marktaandeel van meer dan 25%. Bij de motorwagens was de balans dan weer minder positief, met een daling van 0,8% die vooral door een terugval bij het zware gamma is veroorzaakt.
  • Iveco blijft 7de bij de trekkers en zakt onder de kaap van 5%, maar het Italiaanse merk steeg wel met 0,7% bij de motorwagens, dankzij de Eurocargo die een fantastisch jaar kende. De marktaandelen van de Daily zijn daarentegen lichtjes gedaald.
  • MAN kende een mooie groei met zijn motorwagens (+1,8%) en niet alleen omdat de kleine TGE vorig jaar op de markt kwam. Het merk stijgt met 4 punten bij de 6- tot 16-tonners en met 0,6 punten bij de >19-tonners. MAN verliest wel 1,5 ingangspunten bij de trekkers.
  • Mercedes-Benz daalt licht bij de trekkers (-0,3%) en bij de motorwagens (-0,5%), maar ziet zijn marktaandeel wel stijgen bij de motorwagens van meer dan 19 ton (+0,6%), wat het meest rendabel is.
  • Renault Trucks ziet de inschrijvingen van zijn trekkers stijgen met meer dan… 50% en overschrijdt zo de kaap van 7% van de marktaandelen. Verder is er een lichte stijging (+0,2%) bij de motorwagens merkbaar, maar het D-gamma (van minder dan 16 ton) kan niet echt meer overtuigen.
  • Scania verliest zo’n 1% bij de trekkers en stijgt met 0,2% bij de motorwagens. Het effect van de reclame voor de ‘kleine’ P- en L-cabines is dus nog niet voelbaar.
  • De inschrijvingen van Volvo Trucks stegen wel, maar minder snel dan de markt zelf: het Zweedse merk verliest dan ook 0,5% bij de trekkers en 1,2% bij de motorwagens, een deel bij de meerassige voertuigen en een deel bij de trucks van minder dan 16 ton.

DAF

Place 2017 2018
Immatriculations 1 1853
2166
Part de marché (%)
3,5 > 6 t
6 > 15,9 t 4 11.5 11.6
16 > 18,9 t 4 15.0 16.5
19 t 1 24.7 31.8
< 19 t 5 14.5 12.1
Tracteurs 1 23.1 25.6

Iveco

Place 2017 2018
Immatriculations 6 875 940
Part de marché (%)
3,5 > 6 t 2 42.7 34.8
6 > 15,9 t 1 24.0 31.3
16 > 18,9 t 7 5.0 3.1
19 t 4 21.7 10.3
< 19 t 7 3.6 3.9
Tracteurs 6 5.2 4.3

MAN

Place 2017 2018
Immatriculations 3 1577 1381
Part de marché (%)
3,5 > 6 t 4 / 5.7
6 > 15,9 t 2 12.5 16.7
16 > 18,9 t 2 19.4 18.3
19 t 3 15.3 18.3
< 19 t 2 18.5 19.1
Tracteurs 3 16.8 15.3

Mercedes-Benz

Place 2017 2018
Immatriculations 4 1498 1599
Part de marché (%)
3,5 > 6 t 1 44.2 41.7
6 > 15,9 t 2 20.6 16.2
16 > 18,9 t 5 11.1 8.9
19 t 2 21.7 22.6
< 19 t 4 13.8 14.1
Tracteurs 5 12.6 12.2

Renault Trucks

Place 2017 2018
Immatriculations 7 613 797
Part de marché (%)
3,5 > 6 t 5 2.3 4.2
6 > 15,9 t 6 13.1 9.0
16 > 18,9 t 3 13.3 17.4
19 t 7 2.9 3.8
< 19 t 6 6.3 7.8
Tracteurs 6 5.2 7.0

Scania

Place 2017 2018
Immatriculations 5 1231 1314
Part de marché (%)
3,5 > 6 t
6 > 15,9 t
16 > 18,9 t 6 6.1 4.0
19 t 6 4.3 6.5
< 19 t 3 14.9 15.9
Tracteurs 4 15.5 14.6

Volvo Trucks

Place 2017 2018
Immatriculations 2 1964 2080
Part de marché (%)
3,5 > 6 t
6 > 15,9 t 5 12.4 10.2
16 > 18,9 t 1 28.3 30.8
19 t 6 4.0 5.5
< 19 t 1 25.8 25.0
Tracteurs 2 21.2 20.7

Lees alles over DAF Trucks in onze Transport & Van In Belgium directory!

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!