Transportmanagement.be

DAF breidt nieuwe Euro 6 CF- en XF-serie verder uit

 23/12/2013  Yannick Haesevoets  Trucks
DAF breidt nieuwe Euro 6 CF- en XF-serie verder uit

Nadat DAF eerder dit jaar de productie startte van de eerste CF- en XF- Euro 6  trekker-varianten (4×2 en 6×2 met gestuurde voorloopas), wordt het programma nu uitgebreid met een complete reeks drie-assige bakwagens met sleep-, voorloop- of tandem-as.

 

In april en juni zijn de 4×2 trekker-varianten van respectievelijk de nieuwe DAF Euro 6 XF en CF in productie genomen, gevolgd door de 6×2-trekkers met gestuurde voorloopas (FTG) en de eerste 4×2 bakwagen-uitvoeringen. Nu volgen de 6×2 bakwagens met enkel- of dubbellucht sleepas (FAR en FAS), gestuurde naloopas (FAN) en gestuurde voorloopas (FAG), onmiddellijk gevolgd door een complete reeks trucks met dubbel aangedreven tandem.

De nieuwe Euro 6 CF- en XF-varianten zijn beschikbaar met de 12,9 liter PACCAR MX-13-motor met vermogens van 303 kW (412 pk) tot 375 kW (510 pk) en de nieuwe 10,8 liter PACCAR MX-11-motor met vermogens van 210 kW (286 pk) tot 320 kW (435 pk). Het brandstofverbruik van de PACCAR MX-11-motor ligt gemiddeld tot 3% lager dan dat van de 12,9 liter PACCAR MX-13-motor, terwijl het ruim 180 kilogram lagere gewicht zorgt voor een nog hoger laadvermogen. Optioneel is een AS Tronic geautomatiseerde versnellingsbak leverbaar met speciaal ontwikkelde schakelstrategieën voor regulier gebruik op de lange afstand, voor het vervoer van vloeistoffen, voor zware inzet of voor ‘off road’-toepassingen.

Naast de bekende versnellingsbak-PTO’s, wordt op de PACCAR MX-13 en PACCAR MX-11 een generatorvoorbereiding leverbaar die aan de motor is opgehangen, wat de levensduur van de V-snaren sterk verbetert en het plaatsen van de generator voor de aandrijving van de koelunit vergemakkelijkt. Nieuw op de MX-11-motor is – naast de motor-PTO op 13 uur – een uitvoering op 11 uur met een koppel van 250 Nm en directe pompmontage. Verder is ook aan de voorzijde van de motor een hydropomp-voorbereiding (35 kW) beschikbaar, met als groot voordeel dat deze geen invloed heeft op de ruimte tussen de cabine en de opbouw.

Lees alles over DAF Trucks in onze Transport & Van In Belgium directory!