Transportmanagement.be

Dachser : organiseren tot op de minuut

 11/01/2012  Claude Yvens  Expertise Center, Economie
Dachser : organiseren tot op de minuut

Dachser zegt graag dat het eerder een organisator van vervoer is dan een zuivere transporteur. De onderneming is één van de grootste Europese groepen in het stukgoedvervoer en de groepage. In België zijn er vijf vestigingen. Die van Moeskroen is één van de enige van de groep die een eigen vloot heeft.

Dachser levert de meeste producten met strikte leveringstermijnen onder de merknaam Entargo. Op de Belgische markt kan de Duitse groep daartoe terugvallen op vier takken, waarvan twee in het buitenland (Aldorf in Duitsland en Grevenmacher in Luxemburg, die leveren in de provincies Luik en Luxemburg) en twee in België: Willebroek en Moeskroen. Laatstgenoemde werkt ook voor de streek van Rijsel.

Nieuwe vestiging in Willebroek

Moeskroen, opgetrokken in 2007, komt vandaag de dag perfect tegemoet aan de verwachtingen (er is nog een uitbreiding van 2.000 m2 gepland). De vestiging van Willebroek zal binnenkort vervangen worden. Zegt Frans Van Bedaf, branch manager: Die vestiging is in 2002 uitgebreid en heeft nu haar maximumcapaciteit bereikt. Uitbreiden kan niet meer. Ze heeft trouwens ook zwaar te lijden onder manoeuvreerruimte voor de voertuigen. Wij zullen begin 2013 dan ook verhuizen naar een nieuwe vestiging van ongeveer 6.000 m2, eveneens in de streek van Willebroek.

De lokalisering van de takken van Dachser is bijzonder belangrijk, niet zozeer om hun werkzones goed te bedienen, dan wel om een band te hebben met de andere takken van de groep. Vanuit België bedienen niet minder dan 73 rechtstreekse lijnen het net, met voor de afdeling expeditie de verplichting strikte aankomsturen aan te houden, op straffe van boetes.

De rol van de Eurohubs

Eén van die lijnen eindigt in de Eurohub van Überherrn in het Duitse Saarland. Een hub die het mogelijk maakt alle trafieken die niet volstaan voor een rechtstreekse lijn te bundelen. Het voornaamste doel van die hubs was betrouwbare aansluitingen  te creëren om in 24 of 48 uur te kunnen leveren in de verafgelegen streken, aldus Oliver Wild, directeur van de Eurohub van Überherrn. Maar wij winnen er ook mee inzake gebruik van de voertuigen en beperking van de schade aan de goederen.

Er zijn twee andere vergelijkbare hubs in Bratislava en Clermond-Ferrand. Laatstgenoemde is gloednieuw en draait nog niet op volle kracht. Momenteel vangt hij hoofdzakelijk nationale Franse trafieken op, maar wanneer hij op kruissnelheid zal werken, zal hij ons nieuwe mogelijkheden geven naar de Zuid-Europese markten, zegt Philippe Denys (branche manager in Moeskroen).

Het traject van Moeskroen naar Clermond-Ferrand kan in één dag gebeuren. Het traject Moeskroen-Überherrn verloopt in een rijtijd, wat ideaal is. De lijn van Willebroek is een beetje korter, maar gaat langs de ring van Brussel. Om maar te zeggen dat het kleinste voorval op het traject de chauffeur kan verplichten zijn wettelijke pauze te nemen, ten nadele van heel het net (de transittijden in Überherrn zijn heel kort en de service 24 of 48 uur moet behouden blijven) en… het budget van de betrokken tak. Frans Van Bedaf onderstreept dat je permanent moet goochelen tussen het laatste pallet dat elk ogenblik kan aankomen en het vertrekuur van de vrachtwagen.

In een Eurohub mag inderdaad niets aan het toeval overgelaten worden. Rond 22 uur komt om de 2,4 minuten een vrachtwagen aan. Hij wordt meteen naar één van de 25 lospoorten geleid. Zodra de pallets gelost zijn, gaan ze naar een keten transpallets, die in 16 minuten rond de hal rijdt. De pallets worden dan opgevangen door operatoren, die 3 tot 6 laadporten bedienen om een oplegger of een mobiele laadbak per bestemming te vormen. Vanaf middernacht bedraagt de vertrekfrequentie van de vertrekken 1 vrachtwagen om de 1,3 minuten!

Moeskroen, de historische uitzondering

In het netwerk van Dachser is Moeskroen de enige tak die een eigen vloot vrachtwagens heeft. Het is een historisch gegroeide toestand, vermits de Moeskroense vestiging vroeger van Boulanger was, door Graveleau overgenomen werd, tot Dachser in 1999 de Franse groep overnam.  Philippe Denys verdedigt die culturele uitzondering: Het geeft mij de kans zowel de kwaliteit van de prestaties als hun kostprijs te controleren. En vermits elke tak een zelfstandig winstcentrum moet zijn, duldt de groep die uitzondering, zolang onze cijfers goed zijn. Algemeen gesteld, haal ik liever vracht in een kalme periode op dan in een piekperiode een truck te moeten zoeken. Een doordeweeks voorbeeld rechtvaardigt die benadering: Waar onze Franse collega´s met voertuigen van 350 pk reden, heb ik voor onze laatste levering gekozen voor motoren van 430 pk. Tussen beide voertuigen komt dat neer op een winst van 15 minuten op het traject Moeskroen-Überherrn.

Zowel Frans Van Bedaf als Philippe Denys, en trouwens alle transporteurs, stellen zich vragen over de crisis die zowat iedereen voorspelt. Ligt het misschien aan de groei van de marktaandelen van Dachser in België? Wij hebben tot half oktober ongelooflijke volumes gehad en merken sindsdien gewoon een kalmere periode. Het is een beetje als in 2008, toen wij 20% per jaar groeiden en wij gewoon die groei hebben afgeremd.

Moeskroen krijgt hoe dan ook op 1 januari e.k. een nieuwe aanvullende activiteit, nl. een Cargoplus dienst voor de grote volumes, met 12 nieuwe banen.

Dachser in België

. Twee takken voor groepage en stukgoedverkeer: Willebroek (3.800 m2, 40 kades, 65 personeelsleden) en Moeskroen (7.300 m2, 71 kades, 153 personeelsleden, waarvan 37 chauffeurs)
. Behandelde volumes: 880 ton per dag in Moeskroen, 532 in
  Willebroek
. Twee expeditiekantoren Air & Sea in Zaventem en Antwerpen
. Logistieke vestiging in Manage (overgenomen van Unifine, 5.680 m2, 12 personeelsleden)

Document PDF