C&W: “Stedelijke depots e-commerce voordeliger ondanks hogere huur”

De laatste schakel in de logistieke keten vertegenwoordigt iets meer dan 50% van de totale logistieke kosten van de e-commerce, blijkt uit onderzoek van Cushman & Wakefield. Daarom zijn stedelijke depots interessanter dan distributiecentra aan de rand van de stad: de hogere huren worden snel terugverdiend, stelt de vastgoedmakelaar. De ‘last link’ (laatste schakel) of verwijst naar de laatste kilometers in de e-commerce supply chain, of deze nu wordt uitgevoerd per bestelwagen of elektrische fiets, in de stad of op het platteland, naar een afhaalpunt of een woonhuis. Volgens het rapport ‘Last Link, Quantifying the Cost’ van Cushman & Wakefield heeft de laatste kilometer een cruciale impact op levertijden en -kosten. Door een kortere transporttijd tussen stedelijk depot en leverpunt (de zogenaamde STEM-afstand) kan met name die kost fors verlaagd worden. Voor zijn berekening analyseerde de vastgoedmakelaar vier grote Europese markten: Londen, Parijs, Madrid en Milaan. Daaruit blijkt dat het terugdringen van de STEM-afstand de totale last link-kosten aanzienlijk verkleint: een 10 minuten kortere transporttijd van een stedelijk depot naar een eerste leveringspunt zorgt voor een gemiddelde besparing van 1 miljoen euro per jaar. In het geval van Parijs is de besparing zelfs 4 miljoen euro per jaar. Volgens Rob Hall, voorzitter EMEA Logistics & Industrial bij C&W, zorgen stedelijke depots voor lagere levertijden, loonkosten, brandstofverbruik en een efficiënter gebruik van bestelwagens. “Ondanks hogere huurprijzen verlagen deze depots de last link-kosten in verhouding met distributiemagazijnen die zich meestal in de rand bevinden”, zegt hij.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo