Cummins: Vlot beheer van 105 magazijnvoertuigen

 22/03/2016  Claude Yvens  Logistics

Motorenfabrikant Cummins beheert in zijn magazijn in Rumst meer dan 100 magazijnvoertuigen met de I_Site software van Toyota.

De beslissing om te starten met I_Site had te maken met de wil om het aantal ongevallen met magazijnvoertuigen te verminderen. Christophe Pintelon, Teamleader Inventory and Indirect Purchasing: “We wilden vooral ook beter weten wat er precies gebeurt tijdens die ongevallen. Onze voertuigen zijn nu uitgerust met een schokdetectie en ik krijg een melding van alle anomalieën wanneer een voertuig een beweging maakt die we niet willen. De voertuigen vallen dan stil en moeten door een verantwoordelijke weer worden gereset. Ikzelf krijg al die meldingen op mijn iPhone en ik kan die reset ook uitvoeren vanaf hetzelfde toestel. Belangrijk is wel dat de schokdetectie niet alleen ongevallen registreert, maar ook oneigenlijk gebruik van het toestel. Een pallettruck met een weegsysteem mag niet gebruikt te worden om te laden, bijvoorbeeld. Ook dat is een anomalie.”

Beheer van toestellen. Cummins is een Amerikaans bedrijf dat diesel- en gasmotoren bouwt. In Rumst is de voorraad aan motoren, generatoren en wisselstukken voor de EMEA-regio ondergebracht. In het gebouw van 48.000 m² werken een 330-tal medewerkers en daarbij horen ook meer dan 100 magazijnvoertuigen (allemaal van Toyota). “We willen die machines juist inzetten op de plaatsen waar ze het meest nodig zijn. Zonder opvolgsysteem kan je dat echter heel moeilijk weten. Met een systeem zoals I_Site kun je de gebruiksgegevens verzamelen en analyseren. Zo zien we waar er tekorten zijn en waar er te veel toestellen rondrijden. Op die manier kan je een machine overbrengen naar een andere afdeling en hoef je dus geen extra toestel aan te kopen,” zegt Christophe Pintelon. Voor hem is het belangrijk dat hiermee echte besparingen worden gerealiseerd. Met dat geld kan hij dan andere innovaties invoeren in het magazijn om zo weer klaar te staan voor nieuwe uitdagingen. Daarvoor is echter ook een goed zicht nodig op de staat van het bestaande voertuigenpark. Daarom werd ook de pre-operationele check ingevoerd waardoor elke bestuurder aan het begin van zijn opdracht eerst een aantal vragen over de staat van het voertuig moet beantwoorden. Christophe Pintelon: “Misschien nog het belangrijkste bij dat alles is de automatische rapportering over al die thema’s. Ik krijg nu overzichten over de staat van de machines, onderhoudsrapporten met daarbij ook een overzicht van de kosten. Dat deel van de software gebruik ik heel intensief.”

 

Peter Ooms

(Foto: Cummins wil de magazijnvoertuigen inzetten op de plaats waar ze het meest nodig zijn.)

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!