Container als stadsmagazijn

 21/03/2016  Claude Yvens  Logistics

Stadsdistributie is hot. De twee grootste gespecialiseerde spelers, CityDepot en Bubble Post, zagen allebei pas enkele jaren geleden het levenslicht. Beiden startten ze op één locatie, maar zagen ze hun netwerk uitgroeien naar een groot aantal steden in België. Ook de grote logistieke dienstverleners als UPS en DHL springen mee op de kar.

In Hamburg zette UPS een pilootproject op waarbij gewerkt werd met een opslagcontainer aan de rand van de stad. Intussen kwamen er daar nog vier containerpunten bij. Het project werd uitgebreid naar onder meer Milaan en Rome. In Parijs werd UPS gelauwerd met een prijs voor duurzame stadslogistiek, uitgereikt door de stad en Paris&Co, een belangrijke economische speler aldaar. Ook in België zijn er contacten met een aantal steden, al kan UPS daar nog niet meer over zeggen. “Binnen enkele weken komen we hierover met een aankondiging. De lokale overheden dienen vroeg bij de planning betrokken te worden. Enkel zo kom je tot een duurzame oplossing waar alle partijen achter staan”, aldus Ingrid Van der Zalm.

Belgische specialisten. De realiteit van de stad impliceert dat goederen vaak in kleine, versnipperde hoeveelheden tot bij de eindgebruiker moeten geraken. Om deze fijnmazige distributie te verbeteren, moet er worden ingezet op de efficiëntere en duurzamere verdeling van goederen. Net dat is waar CityDepot en Bubble Post zich in gespecialiseerd hebben. CityDepot was de eerste speler op de markt. De organisatie werd opgericht in 2011 in Hasselt. Sinds 2014 is CityDepot financieel duurzaam. Dat jaar werd in Brussel het tweede magazijn van CityDepot uitgerold. Intussen startte Bpost met een gelijkaardig project: de afdeling City Logistics in Antwerpen. In 2014 kwam het tot een fusie. Die heeft als gevolg dat CityDepot vandaag op zes locaties actief is: Hasselt, Antwerpen, Brussel, Gent, Brugge en Leuven. Een zevende vestiging in Charleroi opent weldra de magazijndeuren. Bubble Post volgde al snel en begon in 2013 met duurzame stadsdistributie in Gent. Hun uitbreidingsverhaal ging sneller: een jaar later zaten ze al op vijf locaties: Gent, Kortrijk, Sint-Niklaas, Brussel en Antwerpen. Het lijstje steden waar Bubble Post vandaag actief is, is indrukwekkend: Oostende, Brugge, Bergen, Mechelen, Leuven, Namen, Luik, Amsterdam, Utrecht en Hasselt kwamen erbij. En Bubble Post ziet het groots: dit jaar wordt gestart met de uitrol van vestigingen in eigen beheer in Charleroi, Eindhoven, Rotterdam en Breda. Yan Ketelers, marketing- en communicatieverantwoordelijke van Bubble Post: “Onze doelstelling is om in de komende jaren een Europees Bubble Post-netwerk te gaan uitbouwen.”

Hoe pakken ze het praktisch aan? Zowel Bubble Post als CityDepot zijn formeel over de ligging van hun magazijnen. Ze moeten goed ontsloten zijn, liefst aan een invalsweg die direct verbonden is met een autosnelweg. En ze mag niet te ver van het stadscentrum liggen, maximaal 5 kilometer. Te dichtbij of in het stadscentrum is trouwens ook niet goed: het hele idee van de duurzaamheid van de stadsdistributie gaat dan verloren. De magazijnen van CityDepot zijn allemaal minstens 1000 m² groot, al blijven ze kleinschalig. Hetzelfde verhaal bij Bubble Post: hun magazijnen zijn gemiddeld 1000m² groot. Picking gebeurt bij beide spelers met de hand. Bij Bubble Post zijn de chauffeurs, de “Bubble Heroes”, eveneens verantwoordelijk voor de stockage, bij CityDepot staan magazijniers hiervoor in. Het personeelsbestand per locatie is bij beide spelers gelijkaardig: gemiddeld zo’n 7 à 8 personen. Zowel Bubble Post als CityDepot beschikken per magazijn over magazijnverantwoordelijken en verantwoordelijken voor planning en organisatie. Bubble Post beschikt in al haar magazijnen over koelcellen, bij City Depot wordt dit onderzocht voor de nabije toekomst.

Last mile. De last mile is de afstand tussen het stadsdistributiemagazijn en het afleveradres. Bij Bubble Post overbruggen ze die met zelf ontwikkelde fietsen en trikes en ecologische bestelwagens en meubelbakken op gas of elektriciteit. Bij CityDepot rijdt men met duurzame meubelbakken en bestelwagentjes. Ze hebben zelfs elektrische vrachtwagens voor grotere leveringen. Ook de grotere spelers in het distributielandschap zetten op deze duurzame transportmodi in. Warehouse & Logistics had contact met UPS en DHL. Beide bedrijven hebben elektrische bestelwagens in dienst om op een meer ecologische manier in de stad te kunnen leveren. Maar hoe staat het voor de rest met hun stadsdistributie? Ann Van Hooydonck, marketing & communication manager van DHL Express: “Niet alleen hebben wij elektrische transportvoertuigen maar in Antwerpen worden er ook (kleinere pakketten) per fiets afgeleverd. DHL beschikt ondertussen reeds over een distributienetwerk van 2000 service punten over het hele land (ook in samenwerking met andere partijen zoals Dockx, zie ook p.10, nvdr). Met On demand delivery, een tool waarmee de klant zelf zijn aflevering bepaalt, streven wij niet alleen het gemak van de consument na, maar optimaliseren we op deze manier de afleverkans bij de klant. Zo reduceren we de aflevering tot een duurzamer proces dat in het DHL Go Green gedachtengoed past.” Met de overname van Kiala, beschikt UPS dan weer over een groot aantal bestaande access points voor zendingen van en aan particulieren. “Deze access points zorgen voor een aanzienlijk lagere CO2-uitstoot per levering in het stadscentrum, tot maar liefst 80% wanneer de eindklant te voet komt. Het spreekt dus voor zich dat we het aantal access points nog steeds uitbreiden”, aldus Ingrid Van der Zalm van UPS België. Ook Bubble Post werkt samen met Kiala, en voorziet voor hen de last én de first mile. “Het is dankzij onze duurzame samenwerking en gemeenschappelijke visie dat Kiala een aantal jaar geleden ook is gaan focussen op access points in het stadscentrum”, aldus Yan Ketelers.

 

Pieter Jan Ghysens

UPS / Standort Hamburg / Emissionsfrei / Elektro / City

De UPS “stadsdistributiecontainer” in Hamburg.

210_L2L070_Foto 3

Ook DHL rijdt met elektrische voertuigen het stadscentrum binnen.

210_L2L070_Foto 2

Voor grote zendingen beschikt CityDepot over elektrische vrachtwagens.

210_L2L070_Foto 1-800

In een Bubble Post-magazijn werken gemiddeld 8 personen. In Brussel zijn dit zelfs 20 personen.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!