Contactloos inductieladen: nu een niche, binnenkort de standaard?

De nood aan een steeds verder doorgedreven efficiëntie zorgt ervoor dat er in de logistieke wereld op alle vlakken oplossingen gezocht worden. Automatisering en stroomlijning spelen daarbij een sleutelrol, onder andere via het optimaal inzetten van werknemers en machines. Een gegeven wat daarbij zou kunnen helpen, is het contactloos opladen van AGV’s en andere magazijntoestellen via inductie.

Bij smartphones raakt inductieladen steeds meer ingeburgerd. Je legt je toestel op een charging pad op je bureau of in je auto, en hij begint automatisch op te laden. Wat in deze context een comfortsnufjes is, zou in een logistieke context efficiëntiewinst kunnen betekenen. Dat is in elk geval het standpunt van producenten van contactloze oplaadsystemen met hoog vermogen voor magazijntoestellen, zoals bijvoorbeeld het Belgische In2Power, dat dergelijke systemen met een vermogen tot 48 kW aanbiedt, maar ook lichtere, zoals een 250W inductielaadsysteem voor dat specifiek voor drones werd ontwikkeld. Met 30 jaar ervaring is het bedrijf pionier op het vlak van inductieladen met hoog vermogen en leverde het al meer dan 3.500 draadloze laadtoepassingen. Ook het Duitse Wiferion, dat voor zijn technologie een IFOY Award kreeg en een ‘Best Product’ onderscheiding op LogiMAT biedt gelijkaardige systemen aan. Nog een Duitse leverancier van inductielaadsystemen met hoog vermogen (tot 30 kW) is Delta Energy Systems. Andere aanbieders houden het veelal bij een beperkt vermogen.

Maar hoe werkt het precies? Eenvoudig gesteld is inductieladen het opladen van de batterij van een toestel zonder gebruik te maken van een kabel tussen de stroombron en de batterij. Het laden zelf gebeurt daarbij door middel van een inductiespoel in de laadpad, die stroom omzet in een magnetisch veld met een bepaald resonantie. Het toestel dat opgeladen moet worden, bevat ook een inductiespoel, die dit fluctuerende magnetische veld op zijn beurt omzet in stroom die de batterij oplaadt. Bij die overdracht is er wat verlies, maar toch is er sprake van een efficiëntie van 90 à 95%.

Wat levert het op?

Mooie technologie, maar wat is het nut? Op het eerste gezicht werkt het vooral comfortverhogend, maar in een logistieke context kan het efficiëntieverhogend werken of kosten drukken. Zo wordt er vaker kortstondig opgeladen omdat er geen kabel ingeplugd moet worden, waardoor toestellen minder stilstaan om op te laden, wat meer efficiëntie betekent. Net omwille van die mogelijkheden om kortstondig maar veelvuldig te laden aan hoog vermogen, vormen inductielaadsystemen een goede combinatie met lithiumbatterijen.

Daarnaast zijn er geen connectoren die kunnen slijten tussen de kabel en het toestel, wat het onderhoud beperkt. Bovendien zijn de systemen water- en stofdicht, waardoor ze ingezet kunnen worden in industriële omgevingen en buitentoepassingen. Verder zijn vonken uitgesloten omdat er niet ingeplugd moet worden, wat belangrijk kan zijn in magazijnen met ontvlambare producten. Tenslotte wordt het stroomverbruik tijdens de dag meer verspreid, in plaats van geconcentreerd te worden op het einde van een shift. Dat kan bijvoorbeeld een voordeel zijn in combinatie met hernieuwbare energiebronnen zoals zonnepanelen.

Alleen maar voordelen?

Toch is het aantal toepassingen voorlopig nog beperkt, bevestigt ook Jan Stevens, CEO van machinebouwer AVT Europe, dat het EtaLink-systeem van Wiferion aanbiedt in zijn op maat gemaakte toestellen. “Twee jaar geleden zijn we gestart met een testproject in ons eigen atelier. Dat is zo goed meegevallen dat we deze oplossing ook zijn beginnen voorstellen aan klanten. We zetten het ook standaard mee op de offertes, want veel mensen kennen het nog niet, al zien we wel dat de vraag groeit.”

Aan de technologie hangt natuurlijk ook een prijskaartje. “Alles is afhankelijk welk laadvermogen de klant wil. Voor een systeem met een laadvermogen van 3 kW schat ik de meerprijs op zo’n € 2.500, wat niet onoverkomelijk is, vooral omdat je ze kan combineren met lithiumbatterijen met een kleiner vermogen die je dan vaker gaat opladen en langer meegaan, waardoor je op termijn bespaart,” zegt Stevens.

Daarnaast beweren producenten ook dat die meerkost gerecupereerd kan worden omdat de toestellen en eventuele mankracht efficiënter ingezet kunnen worden, waardoor ook de vloot kleiner kan zijn. Er is sprake van een efficiëntieverhoging tot 30% in vergelijking met bedrade toepassingen met loodzuurbatterijen. In vergelijking batterijswap-oplossingen is de efficiëntiewinst kleiner. Maar bij die oplossing komt dan weer veel manueel werk kijken. Een ROI-studie is dus belangrijk bij de overweging om al dan niet te gaan voor een systeem voor inductieladen.

Dé laadtechnologie van de toekomst?

In2Power ziet een groeiende markt voor zijn inductielaadsystemen en verwacht voor dit jaar een verdubbeling van zijn omzet in vergelijking met 2020. Verder denkt het bedrijf dat er de komende jaren meer samenwerkingsverbanden zullen ontstaan leveranciers van batterijen, waardoor de klant een ‘one stop shop’ keuze voorgeschoteld krijgt voor AGV’s, AMR’s en magazijnshuttles. Het aanbod van systemen voor andere toekomstgericht toepassingen breidt ook uit. Zo stelde In2Power stelde zopas een

Inductieladen is volgens een LinkedIn-bevraging van AGV Network één van de meest veelbelovende technologieën om binnen de 5 jaar standaard te worden op Automated Guided Vehicles (AGV’s). Het ging weliswaar maar om een bevraging met iets meer dan 190 respondenten, maar toch 42% van hen koos voor inductieladen. Ondertussen worden de eerste tekenen in de richting van standaardisering zichtbaar (zie kader). Een ontwikkeling om in het oog te houden dus.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo