Connectiviteit bij lichte bedrijfsvoertuigen : Vans zullen verbonden zijn

 20/07/2018  Erik Roosens  Vans
Connectiviteit bij lichte bedrijfsvoertuigen : Vans zullen verbonden zijn

Bij vrachtwagens zitten van huis uit heel wat systemen ingebouwd die het op afstand volgen van de gegevens van het voertuig mogelijk maken. Bij de meeste bestelwagens is dat (nog) niet zo. Maar er is een kentering op komst. Zo zegt Mercedes-Benz Vans zich te transformeren van een maker van bestelwagens tot een aanbieder van mobiliteitsoplossingen op maat. Intussen doen de meeste klanten voor connectiviteit beroep op telematicabedrijven.

Volgens Marketing Manager Elke Kraemer van telematicabedrijf Suivo is de connectiviteit bij de vans meer gericht op wat er rond het voertuig zit. Zaken zoals waar bevindt mijn chauffeur zich, is hij in staat om nog bij die klant langs te gaan of die reparatie uit te voeren. Suivo is een aanbieder van fleetmanagement oplossingen. Het bedrijf koppelt gegevens zoals aankomsttijden, werkuren, aantal gereden kilometers en tachograafdata aan het planningssysteem, de loonadministratie en andere software. Suivo heeft daarvoor een zwarte doos aan boord van het voertuig en als het nodig is mobiele applicaties ter ondersteuning van de chauffeur.

Bij bestelwagens is de prijs van het voertuig – de investering – veel lager dan bij een vrachtwagen. Daarom is de connectiviteit aan boord veel minder gericht op het voertuig zelf. Zaken zoals verbruik, storingen of bandendruk zijn minder belangrijk om door te geven aan het bedrijf. Essentiëler is het om de chauffeurs te verbinden met de medewerkers op kantoor.

Stock

“Mobiele medewerkers, zoals koeriers en technici, hebben heel veel stops tijdens hun werkdag”, zegt Elke Kraemer. “Voor het efficiënt runnen van een bedrijf is het daarom belangrijk om te weten waar hun werknemers zich bevinden en aan welke opdracht zij aan het werken zijn.” Zo kan het bedrijf inschatten hoe lang het nog duurt voor ze bij de volgende klant zullen zijn en of ze nog een extra opdracht kunnen doen in de buurt waar ze zich bevinden. Maar evenzeer of ze nog voldoende stock aan boord hebben om een reparatie uit te voeren.

“De winst van het bedrijf ligt in het verhogen van de productiviteit van hun medewerker door slimme technologische tools”, zegt Elke Kraemer. “Geen overbodige luxe bij het personeelstekort van technici en de nood aan goed gemotiveerde mobiele medewerkers.”

“De beschikbaarheid aan data is nu zo uitgebreid en zo goedkoop dat we die optimaal moeten benutten”, zegt Elke Kraemer. “Suivo registreert relevante data via een zwarte doos in het voertuig en connecteert via de simkaart het mobiele kantoor met het bedrijf via mobiele applicaties voor de chauffeur.”

Administratie digitaliseren

Dat zegt ook Sales Director René de Jong van TomTom Telematics. “Als de werknemers op de weg verbonden zijn met de medewerkers op kantoor, kan je een betere service verlenen aan je klanten. Want de medewerkers op de weg zijn de ambassadeurs van een organisatie.”

TomTom Telematics is de Europese marktleider in voertuigtelematica en doet veel meer dan routes plannen. “Onze telematicatoepassingen zijn er op gericht om zoveel mogelijk administratieve handelingen weg te nemen van de mensen op de weg”, zegt René de Jong. “Of dat nu koeriers zijn of technici. We willen hen via onze systemen niet enkel de snelste en meest aangewezen weg laten volgen maar het administratiewerk digitaliseren zodat de chauffeurs en monteurs zich volledig op hun taak kunnen toeleggen.”

Voor de mensen op kantoor – de backoffice – is telematica belangrijk om te weten waar de collega’s zich bevinden. Het maakt voortdurend telefoneren overbodig, zodat de koerier of technicus niet wordt opgejaagd. En je kan de klanten proactief op de hoogte houden en hen laten weten wanneer de koerier of technicus bij hen zal zijn.

Bedrijven kunnen TomTom Telematics ook gebruiken om het rijgedrag op te volgen en eventueel bij te sturen. “Tot 30 % van de kosten van een voertuig worden beïnvloed door het gebruik”, zegt René de Jong. “Zowel door vroegtijdige slijtage van onderdelen als door een hoger brandstofverbruik. Daarom is er ook vraag naar het systeem van actieve coaching die de chauffeur tijdens het rijden ondersteunt.”

TomTom Telematics introduceerde zopas zijn nieuwe WEBFLEET die sneller, slimmer en efficiënter fleetmanagement mogelijk maakt. Het is makkelijker om partnerapplicaties te ontwikkelen en toe te voegen en nieuwe functionaliteiten te ontwikkelen. Het is volledig nieuw opgebouwd met de feedback van 49.000 klanten en op basis van de gegevens van 785.000 voertuigen wereldwijd. Eén van de verbeterde toepassingen stelt managers in staat op voorhand routes in te plannen. Zo kunnen ze ervoor zorgen dat bestuurders vastgestelde routes volgen of bepaalde locaties ontwijken.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!