Colruyt Collect&Go: Het succes van een voedingswebwinkel

 08/08/2016  Claude Yvens  News Logistics, Logistics

Colruyt laat consumenten al 16 jaar lang toe om levensmiddelen en huishoudproducten te bestellen op de website & app en daarna af te halen op een Collect&Go Afhaalpunt. De gestage groei van het aantal gebruikers van de online boodschappendienst maakt dat de groep intussen 2 distributiecentra heeft geopend die zich uitsluitend daarop richten. Die DC’s blijven een aanvulling op de kernactiviteiten rond internetbestellingen: het gros van het werk blijft gebeuren in de lokale supermarkten.

De interesse voor de aankoop van levensmiddelen en huishoudproducten via het internet is bij Collect&Go zodanig gegroeid dat het intussen al twee distributiecentra heeft geopend die niets ander doen dan bestellingen van consumenten voorbereiden. Tom Malfroid, manager van het Collect & Go distributiecentrum in Erpe-Mere: “Collect&Go heeft in het totaal 175 ophaalpunten waar consumenten hun bestellingen kunnen afhalen. Die Collect & Go punten bevinden zich meestal in de supermarkten en winkels van de groep, maar Colruyt heeft ook 12 stand alone afhaalpunten die niet verbonden zijn met een supermarkt. Daar is het dus ook onmogelijk om de boodschappen te verzamelen. Voor deze locaties doen we dat in een apart distributiecentrum: Zaventem of Erpe-Mere. Daarnaast is het in sommige winkels niet mogelijk om efficiënt te picken omdat er te weinig plaats is of omdat er veel consumenten komen. Ook die bestellingen worden deels of allemaal door een distributiecentrum afgewerkt. Dat zijn er nog eens 35. In deze twee vestigingen werken in het totaal een 300-tal mensen. Dit is zeer arbeidsintensief werk.”

Binnen de Colruyt Group is er een gelijkaardige dienstverlening opgestart voor de Bioplanet-winkels. Alleen worden daar de bestellingen uitsluitend in de supermarkten zelf rondgehaald. Hier is nog geen nood aan ondersteuning vanuit de distributiecentra Zaventem en Erpe-Mere.

110_L2L071_ILLU3-w800-h600

Dark Store

Het concept van het distributiecentrum voor webbestellingen noemt men ook wel een dark store. De indeling van deze dark store lijkt heel erg op die van een klassieke winkel, alleen zijn er geen klanten die boodschappen doen. De pickers gaan met hun karren ook het DC rond en verzamelen de boodschappen zoals een consument het in de winkel voor zichzelf ook zou doen.

De DC’s zijn telkens onderverdeeld in drie afdelingen in functie van de koeling: omgevingstemperatuur, gekoeld en diepvries. Een bestelling van een klant wordt in drie afzonderlijke stukken verdeeld en ook door andere pickers verzameld in aparte bakken. Het is pas op het afhaalpunt zelf dat de verschillende bakken voor één klant weer worden samengebracht, eventueel aangevuld met producten die in de winkel zelf aan de bestelling worden toegevoegd, zoals vers brood.

Het transport van gekoelde voedingswaren naar de afhaalpunten gebeurt in de gekende karren van de groep. Colruyt heeft zelf koelkarren ontworpen waarmee goederen naar de winkels worden getransporteerd in een klassieke truck. Daardoor kan het vermijden om koelvrachtwagens in te schakelen. Alle types producten– omgevingstemperatuur, gekoeld en diepvries – worden in één truck vervoerd om op die manier de vullingsgraad van de vrachtwagen te optimaliseren. De meeste gekoelde karren werken op basis van CO2, maar Colruyt is net gestart met de introductie van koeling van flow ice – een mengeling van zout water en ethanol. Die vloeistof kan voor 99% opnieuw gebruikt worden en er komt geen CO2 meer aan te pas. In de distributiecentra zijn koelinstallaties aanwezig om het koelmiddel op temperatuur te brengen en in de karren te spuiten. Die koelingstechniek is trouwens een eigen vinding van Colruyt.

In het distributiecentrum van Erpe-Mere zijn 180 mensen aan het werk in verschillende ploegen: een eerste van 10 uur ’s avonds tot 6 uur ’s ochtends en een tweede tussen 6 uur een kwart na twee. Daarbij is er nog een dagshift die om 8 uur begint. “We zijn zodanig georganiseerd dat we tegen de ochtend al veel hebben klaar gezet om te kunnen leveren. Tegen 12 uur vertrekt hier de laatste vrachtwagen. Na die tijd zijn we vooral aan de slag met het controleren van de retours en het aanvullen van de rekken. Een zeer belangrijk onderdeel van die taak is het controleren van de versheidsdata van de voedingsproducten. We garanderen een zelfde houdbaarheid van de producten als in de winkel,” zegt Tom Malfroid.

Die vroege vertrektijden naar de winkels hebben één nadeel. Ze maken het onmogelijk om bijvoorbeeld dagvers brood meteen ook in het distributiecentrum mee te sturen. “We lossen dat op door dat brood nog in de winkel bij de rest van de bestelling te voegen,” zegt Tom Malfroid.

110_L2L071_ILLU5-w800-h600

Opleiding

Zoals gezegd wordt het gros van de bestellingen in de Colruyt supermarkten zelf gepickt. Het zijn de winkelbedienden ter plaatse die rondgaan om het order te verzamelen. Alle medewerkers die boodschappen verzamelen voor internetshoppers hebben een speciale opleiding gekregen om de kennis van de producten te verbeteren. Tom Malfroid: “Klanten kunnen namelijk specifieke wensen doorgeven over de producten die ze kopen. Wanneer iemand liever gele bananen eet, dan moet de picker daar mee rekening houden. De productkennis is nog belangrijker wanneer er zich een stockbreuk voordoet. Indien mogelijk zorgen wij voor een alternatief product. In het afhaalpunt krijgt de klant dit dan te horen en kan dan nog beslissen het voorgestelde alternatief te nemen of niet. We houden wel bij welke alternatieven door de klant goed bevonden worden. Zo kunnen alle orderverzamelaars daarmee rekening houden wanneer ze in de toekomst met die keuze worden geconfronteerd.”

In het systeem van Colruyt of Collect&Go kan de consument altijd zelf beoordelen of hij de vervangingen wil of niet. Ook dat is weer een voordeel van het afhaalprincipe zodat er steeds persoonlijk contact is en er kan gesproken worden over alle aspecten van de bestellingen. Wanneer het Collect & Go afhaalpunt zich in een supermarkt bevindt, is dit wel altijd in een aparte ruimte om de afhaling zo vlot mogelijk te laten verlopen. Een stuk van de doelstelling van de klant blijft toch het gemak en de snelheid. We zien ook dat klanten die op weekend gaan aan zee of in de Ardennen hun boodschappen laten toekomen in een afhaalpunt in de buurt van hun vakantieoord, ” zegt Tom Malfroid.

110_L2L071_ILLU4-w800-h600

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!