CNH gelooft nog steeds in de verbrandingsmotor

 19/12/2019  Claude Yvens  Andere leveranciers
CNH gelooft nog steeds in de verbrandingsmotor

Samenwerken met een specialist in brandstofcellen en tegelijk verder werken aan een interne verbrandingsmotor? Ja, dat kan. Dat bewijst CNH Industrial, dat onlangs een start-up heeft gekocht die gespecialiseerd is in de recyclage van de restwarmte in de motoren.

CNH Industrial heeft dus Dolphin-N2 overgenomen, een start-up van Ricardo, een groep voor technologisch advies. Dolphin-N2 werd vorig jaar opgericht en ontwikkelt een techniek op basis van de herwinning van thermische energie in een motor. Het concept van de Cryopower-motor is heel verschillend: de lucht wordt eerst samengeperst in de cilinders en daarna verwarmd door de warmte van de uitlaatgassen. Die warme lucht wordt vervolgens in de volledig geïsoleerde cilinders gestuwd waar de verbrandings-expansiefase plaatsvindt. Volgens Ricardo maakt die techniek het mogelijk om de vervuilende uitstoot (stikstofoxyden en roetdeeltjes) in te perken tot een niveau dat vandaag nog niet gekend is. In elk geval zal de uitstoot lager zijn dan de strengste actuele normen: de Californische SULEV-normen.

Die technologie lijkt bijzonder veelbelovend voor zware toepassingen zoals trucks voor lange afstanden. Het zal immers moeilijker zijn om die met batterijen te elektrificeren. De technologie zou dus binnen enkele jaren in het Iveco-gamma kunnen opduiken…

Lees alles over Iveco in onze Transport & Van In Belgium directory!

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!