Cinram: Kleine markten vergen samenwerking

 21/03/2016  Claude Yvens  Logistics

CINRAM GmbH richt een ‘Scandinavian Warehouse’ op voor de distributie van mediaproducten. De vestiging in het Duitse Alsdorf beschikt behalve over opslagruimte ook over knowhow op het vlak van distributie, techniek en IT.

Wanneer markten zich op een keerpunt bevinden, houdt dat ook kansen in. Een mooi voorbeeld daarvan levert CINRAM GmbH in Alsdorf bij Aken. Al meer dan 40 jaar worden daar producten voor de media-industrie vervaardigd, veredeld en gedistribueerd. En hoewel de vraag naar dvd’s en blu-rayschijven in Duitsland op een relatief hoog niveau stand houdt, is dat in de noordse staten heel anders. Vanaf 2015 trokken de logistieke partners van verscheidene studio’s zich daar uit de markt terug. Daarin school een uitdaging die CINRAM aannam en de voorbije zomer verzorgde het bedrijf de eerste leveringen voor Warner Home Video (WHV) in Denemarken, Zweden, Noorwegen en Finland.

Samenwerkingen. Ondertussen zijn ook de overeenkomsten met twee joint ventures – Universal Pictures en Sony alsook 20th Century Fox en Paramount – rond. Vanaf februari 2016 verstuurt CINRAM dus ook de producten van die bedrijven vanuit Alsdorf naar de Scandinavische landen en Finland. Om de voordelen van die concentratie optimaal te benutten, richt de onderneming een nieuw Scandinavian Warehouse op. Dat maakt het mogelijk om opdrachten te bundelen en om producten van verschillende studio’s voor dezelfde eindklant in één doos te versturen. Op die schaal is dat een nieuwigheid in de sector. “Men kan zeggen dat de overname van de opdrachten voor WHV tot een aanzuigeffect geleid heeft,” stelt Marion Klingelnberg, directeur van CINRAM Distribution. “We hebben bewezen dat we de opdrachten van hier uit kunnen afwerken. Bovendien kunnen de klanten door deze concentratie hun voordeel doen met de synergie-effecten. Daar profiteren zowel wij als de studio’s van!”

Ruimte en knowhow. CINRAM heeft zich de voorbije jaren tot een logistieke partner met een volledige dienstverlening ontwikkeld en werkt nu niet meer alleen voor de mediasector. De oprichting van het ‘Scandinavian Warehouse’ heeft weinig tijd gevergd en dat was alleen maar mogelijk omdat de vestiging in Alsdorf aan alle voorwaarden voldoet: veel ervaring met en een uitgebreide knowhow van de distributie, genoeg ruimte, en technici en IT-teams die oplossingen op maat uitwerken. De nieuwste afdeling van de onderneming beschikt over twee hallen die voldoende ruimte bieden. Het team technici rustte het ‘Scandinavian Warehouse’ uit met de modernste technieken voor de ordervoorbereiding. Een speciaal systeem zorgt voor de optimale goederenstroom in de rekken waarbij de opdrachten op twee niveaus bewerkt worden, terwijl de dozen toch zo weinig mogelijk bewogen worden. Het magazijn omvat een ruimte voor orderpicking met plaats voor 36 pallets alsook doorlooprekken met 2.250 locaties voor orderpicking. Daarbij komen 600 statische rekken met 27.000 locaties op twee niveaus. De IT-afdeling nam de SAP-omgevingen grondig onder handen en integreerde daarbij elke maatschappij apart en volgens land. Daarbij was het zaak om rekening te houden met de bijzonderheden van de handel met de noordse staten: vier verschillende valuta en de aparte vereisten voor leveringen in Noorwegen dat geen deel uitmaakt van de EU.

Vervoerspartner. In Spedition Bring vond het bedrijf uit Alsdorf een partner met een ruim netwerk en een goede infrastructuur. Die dochteronderneming van de Noorse post heeft zich in de B2B-markt gespecialiseerd. Een belangrijke activiteit is het leveren van goederen aan klanten in Scandinavië voor opdrachtgevers uit Europa. Michael Roland Clausager is de key account manager Germany/Europe in de Deense vestiging in Kastrup en is de gesprekspartner van CINRAM. “De tijd is de grootste uitdaging,” verduidelijkt hij. “We halen de goederen in Alsdorf op en leveren ze binnen maximaal 48 uur bij haast alle klanten in Scandinavië.” In de ogen van Clausager speelt de communicatie een sleutelrol wanneer een nieuwe set-up van die omvang uitgerold wordt. De eerste conclusies van Marion Klingelnberg en Michael Roland Clausager zijn positief: “We hebben ons in de voorbije maanden samen verder ontwikkeld!”

Moderne technieken voor de ordervoorbereiding. In het ‘Scandinavian Warehouse’ wordt een eigen ontwikkeling van CINRAM toegepast: de pick-cart is voorzien van een put-to-light-systeem en is bij de ordervoorbereiding bruikbaar in combinatie met een gegevensbril of een smartphone resp. smartwatch. Daarbij komt nog eens een handschoenscanner zodat de opdrachten snel verwerkt kunnen worden – door die werkwijze krijgen de medewerkers een grote bewegingsvrijheid terwijl ze tegelijk het overzicht behouden. Uit tests is gebleken dat medewerkers die met de CINRAM pick-cart en de gegevensbril onderweg zijn, 44% minder tijd nodig hebben.

Sabine Busse

CINRAM_Scandi_Warehouse_3_highres

De voorbereidingen zijn afgerond: de rekken en de transporttechniek van het nieuwe ‘Scandinavian Warehouse’ zijn er. Van hieruit worden vanaf februari dvd’s en blu-rayschijven aan klanten in de noordse landen geleverd.

CINRAM_Scandi_Warehouse_1_highres

Transporttechniek in het nieuwe ‘Scandinavian Warehouse’ van CINRAM.

CINRAM_Kommissionierung_1_highres

De CINRAM pick-cart is met een touchscreen en met de ‘put-to-light-techniek’ uitgerust. Wanneer die uitrusting gecombineerd wordt met een gegevensbril hebben de medewerkers 44% minder tijd nodig.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!