Case-Study Vans : VLS-Henrotte (Alleur)

 22/07/2018  Jean-Michel Lodez  Vans
Case-Study Vans : VLS-Henrotte (Alleur)

Bij het beheer van het wagenpark en in de manier waarop het bedrijf dagdagelijks te werk gaat, heeft de onderneming VLS-Henrotte slechts één doel voor ogen: alle parameters strikt onder controle houden. Voor het wagenpark wordt dit belichaamd door de ontwikkeling van een eigen telematicasysteem. Wat je zelf doet, doe je namelijk meestal beter…

 Het bedrijf kan terugvallen op een lange geschiedenis. Toen VLS in 1985 werd opgericht, was het gespecialiseerd in de herstelling van audiovisueel materiaal. Tijdens de voorbije 33 jaar is het bedrijf uit Alleur permanent gegroeid en heeft het ook de activiteiten uitgebreid. De geschiedenis van deze onderneming wordt gekenmerkt door een aantal belangrijke mijlpalen. In 1997 werd Henrotte overgenomen en dit bedrijf werd in 2002 omgevormd tot specialist in logistieke dienstverlening. In 2005 ging men door op het elan van de acquisities met de overname van STS in Vlaanderen en AVL, dat actief was in de logistieke behandeling van grote elektrotoestellen. In 2006 nam VLS-Henrotte zijn intrek in de vestiging in Alleur. 2007 was het jaar van de ingebruikname van een logistieke hub in Vilvoorde en deze vestiging werd onlangs vervangen door een site van 7.000 m² in Machelen.

We kunnen zonder overdrijven stellen dat deze onderneming is uitgegroeid tot een volwaardige groep (samengesteld uit VLS, Henrotte en SQL) die gebaseerd is op zeven pijlers, waarvan warehousing, logistiek, retourlogistiek (reverse logistics) en herstellingen de vier belangrijkste zijn. VLS houdt zich bezig met de herstelling van elektrotoestellen, terwijl Henrotte gespecialiseerd is in de levering en ophaling van de toestellen in winkels en bij particulieren. SQL is op zijn beurt actief in het ontwikkelen van informaticaprogramma’s voor rekening van de groep of voor klanten.

De voorbije jaren is het bedrijf in zee gegaan met kleppers als Carrefour, Media Markt, Fnac, Sony, Samsung en Philips. Voor deze bedrijven neemt VLS-Henrotte tal van taken voor zijn rekening. Algemeen directeur Antoine Zingaro zorgt voor de nodige toelichting: “VLS-Henrotte speelt een rol van betekenis tijdens het gehele proces. De leveranciers zorgen voor een rechtstreekse levering van de toestellen, die vervolgens bij ons worden opgeslagen. Wij staan in voor de ontwikkeling van informaticaprogramma’s op maat van onze klanten. Deze programma’s worden bijvoorbeeld gebruikt door Carrefour en Media Markt voor de logistieke en warehousing-activiteiten van hun verschillende distributiekanalen. Indien nodig zorgen we voor de ophaling van toestellen bij andere dienstverleners om ze te bezorgen in onze hubs in Alleur, Machelen, Antwerpen, Charleroi en Gent voor een cross-docking van één nacht. Grote elektrotoestellen worden bij de klant geleverd. Hierbij verzekeren we niet alleen het vervoer maar ook de installatie van deze toestellen. Tenslotte staan we ook in voor de ophaling van defecte toestellen in winkels of bij particulieren. Deze apparaten worden vervolgens hersteld – tot soms in het buitenland – om ze daarna terug te bezorgen bij de klant of te vervoeren met het oog op recyclage. We komen praktisch dagelijks langs in de winkels van onze partners.”

“All-in-one”

Voor de dagelijkse ophalingen en leveringen in al deze winkels, beroept deze onderneming zich op een vloot van zo’n veertig bestelwagens en een tiental vrachtwagens. Antoine Zingaro: “Momenteel bestaat de vloot uit Citroën en Renault Master, maar op termijn gaan we exclusief voor Renault. Waarom? Om op de gespecialiseerde vrachtwagenservice van Renault Trucks te kunnen rekenen. Deze constructeur beschikt over een netwerk van professionals en echte specialisten op het vlak van lichte bedrijfsvoertuigen, die dan nog eens reactiever zijn dan de doorsnee autodealer.”

De Citroën-vloot maakt deel van een financieel leasingcontract. Zal dit ook het geval voor de Renault Master? Antoine Zingaro: “Financiële leasing met aankoopoptie is effectief de formule waarvan we gebruik maken voor onze Citroën-voertuigen. Af en toe, als het echt nodig is, huren we Renault Master-bestelwagens voor korte tijdspannes. De financiering van de toekomstige Renault Masters – 40 voertuigen in totaal, waarvan er zo’n 20 in maart of april geleverd worden – zal gebeuren op basis van een ‘all-in-one’-formule.

Deze bestelwagens van 3,5 ton worden uitgerust met laadklep, een automatische versnellingsbak om het verbruik te beperken en achteruitrijcamera’s.

Gegarandeerde reactiviteit

Aangezien de groep over een eigen IT-cel beschikt, lag het voor de hand om hier gebruik van te maken voor het uitwerken en ontwikkelen van een eigen fleetmanagement-systeem. Antoine Zingaro: “Bij de ontwikkeling van deze tool waren we in de eerste plaats op zoek naar een optimalisatie van onze vloot in functie van de volumes. Zo maken we bijvoorbeeld permanent gebruik van tracking. Op die manier is het perfect mogelijk om de trajecten aan te passen in functie van problemen onderweg of files bijvoorbeeld. Dankzij deze functie slagen we erin om uiterst reactief te zijn. De planning van onze rondes is er ook een stuk gemakkelijker op geworden. In sommige periodes, zoals tijdens de solden, is het superdruk en dan komt een computergestuurd beheer enorm van pas. Ook de chauffeur speelt een belangrijke rol. Hij kan tussenkomen, opmerkingen maken en oplossingen aanreiken. Het uiteindelijke doel is om de vloot maximaal te kunnen te kunnen inzetten in functie van de volumes. Indien nodig kunnen we snel overschakelen op korte termijn huur.”

Bij VLS-Henrotte worden de verschillende parameters van het wagenparkbeheer nauwkeurig onder de loep genomen. Hierbij denken we onder meer aan de kosten voor onderhoud, het verbruik en de slijtage van onderdelen en banden. Op basis hiervan wordt een benchmark van het voertuig opgemaakt. Het is bovendien mogelijk om chauffeurs en voertuigen te vergelijken. Antoine Zingaro: “Alle voertuigen en alle chauffeurs zijn gelinkt aan een kaart en een code. Op die manier kunnen we het verbruik van een chauffeur vergelijken met een andere chauffeur en ook het verbruik van de verschillende voertuigen met elkaar vergelijken. Hier wil ik nog aan toevoegen dat de chauffeurs bovendien cursussen defensief rijden volgen in combinatie met ecodriving. Dit heeft o.a. een impact op het verbruik.”

Tenslotte nog even vermelden dat de door VLS ontwikkelde software gebruikt wordt voor de digitalisering van de facturatie en voor het linken van facturen aan voertuigen. De financiële afdeling komt bovendien op regelmatige basis samen met de operationele afdeling om ervoor te zorgen dat de kosten onder controle blijven. VLS-Henrotte houdt zich met andere woorden strikt aan het uitgestippelde beleid. Kwestie van niets aan het toeval over te laten.

VLS-Henrotte in een notendop

  • Driekoppige Groep: VLS – Henrotte – SQL
  • Algemeen directeur: Antoine Zingaro
  • Zetel: Alleur (6.500 m²)
  • Magazijnruimte in Machelen (7.000 m²)
  • Personeelsbestand: 100 personeelsleden
  • Activiteiten gebaseerd op 7 pijlers: warehousing, logistiek, reverse logistics, herstellingen, ondersteuning bij installaties, IT, opleidingscentrum
  • Onderscheidingen: Trends Gazellen 2010 (snelst groeiend bedrijf in de provincie Luik), derde plaats Fleet-Owner Van 2017

Wagenpark

  • Vlootverantwoordelijke: Luc Straeten
  • 40 Renault Master van 3,5 ton (levering van 20 exemplaren in maart/april 2018 en de overige in de loop van de komende maanden), 10 vrachtwagens
  • Bewaartermijn: 4 jaar
  • Jaarlijks aantal kilometer: 50 à 60.000 km
  • Intern ontwikkeld fleetmanagementsysteem
  • Verzekeringen: Gras Savoye
  • Tankkaarten: Total