Cabines met ‘direct vision’ vanaf 2025 verplicht

 27/03/2019  Claude Yvens  Wetgeving
Cabines met ‘direct vision’ vanaf 2025 verplicht

De Europarlementariërs hebben gisteren twee belangrijke hervormingen voor de toekomst van het wegtransport goedgekeurd: samen met de regeringen van de lidstaten hebben ze de creatie van nieuwe aerodynamische cabines voor de vrachtwagens van de toekomst goedgekeurd. Bovendien hebben ze een belangrijke stap gezet in de richting van de zogenaamde cabines ‘met direct vision’. Die zouden de dode hoek beduidend moeten verkleinen en zouden zo het aantal ongevallen helpen verminderen.

Een cabine met direct vision beperkt de zone waarop vrachtwagenchauffeurs zonder achteruitkijkspiegel of camera geen zicht hebben tot een minimum. Tot op vandaag was die zone vrij groot, door de hoge en vooruitstekende positie van de bestuurdersruimte, wat dan weer een rechtstreeks gevolg is van de inperking van de totale lengte van de wegcombinaties.

Aangezien de cabines nu 80 of 90 cm langer zullen mogen zijn, zal de bestuurdersruimte dus kunnen worden verlaagd en kunnen meer panoramische voorruiten worden gebruikt. De afmetingen van de zones die de chauffeur moet kunnen zien, zullen worden bepaald door de Unece (de Europese economische commissie van de Verenigde Naties waarin de constructeurs zijn vertegenwoordigd). De uiterste indieningsdatum voor de nieuwe goedkeuringen ligt vast op september 2025 en vanaf september 2028 zal de verkoop van cabines die niet aan het ‘direct vision’-principe voldoen in Europa verboden zijn.

De eindstemming in plenaire zitting van het Europees Parlement zou niet meer tijdens deze legislatuur plaatsvinden.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!