BTB : “Referteperiode optrekken is geen optie”

De socialistische vakbond BTB maakt zich zeer ongerust over de laatste ontwikkelingen rond het Mobility Package tijdens de huidige besprekingen op Europees niveau. Het feit dat sommigen de referteperiode tot 4 weken willen verlengen zit voorzitter Frank Moreels echt dwars. Het Mobility Package, waarover in het Europees Parlement consensus is bereikt, moet nu worden gevalideerd in een ’triloog’ tussen het Parlement, de Raad van vervoersministers en de Commissie. Echter zijn de onderhandelingen tussen de drie partijen verleden week totaal mislukt. Een van de voorstellen die opnieuw op tafel komen (waarschijnlijk uit de Oost-Europese landen, aangemoedigd door de verladers en de expediteurs) zou zijn om de referteperiode voor de berekening van de rij- en rusttijden te verlengen van twee naar drie of vier weken. Volgens Frank Moreels zou dit desastreuze gevolgen hebben voor zowel de beroepschauffeur als de verkeersveiligheid: “BTB is en blijft voorstander van de tweewekelijkse referteperiode voor de berekening van de rij- en rusttijden. Deze referteperiode optrekken tot drie of vier weken verhoogt het risico voor de verkeersveiligheid, want vermoeide chauffeurs zijn een gevaar op de baan. Bovendien is de uitbreiding van de referteperiode van de rij- en rusttijden ook geen economische noodzaak.” Voor BTB moet het Mobility Package voorzien in de terugkeer van de chauffeurs naar hun woonplaats, en niet naar hun economische uitvalbasis, zoals sommigen graag willen zien: “Zij hebben als enige doel om via postbusbedrijven in Oost-Europa de beroepschauffeurs nog meer in de precariteit te duwen”, aldus Moreels nog.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo