Transportmanagement.be

Brussel kritisch voor Duitse spoormarkt

 25/01/2012  Yannick Haesevoets  Economie
Brussel kritisch voor Duitse spoormarkt

De Europese Commissie heeft opnieuw een lans gebroken voor de scheiding tussen infrastructuurbeheerders en ondernemingen binnen de spoormarkt. Volgens een hooggeplaatste medewerker van Europees Commissaris voor Transport Kallas blijkt die “unbundling” de beste garantie voor meer concurrentie op het spoor.

Vooral spooroperator Deutsche Bahn (DB) kant zich tegen een scheiding van het infrastructuurbeheer en de operationele poot. De Duitse regering heeft daarbij eind vorig jaar steun verleend, door de opdeling van beide activiteiten te blokkeren tijdens een bijeenkomst van Europese transportministers. Volgens insiders in Brussel is dat verzet eigenlijk bedoeld om de toegang tot de markt te bemoeilijken en zo de dominante positie van DB te beschermen.

Keir Fitch, de “Deputy Head of Cabinet” van Kallas, heeft nu verklaard dat hij alle (Duitse, nvdr.) argumenten tegen unbundling “zorgvuldig overwogen heeft”, om toch te besluiten dat “sommige bedrijfsmodellen een echte vrije spoormarkt in de weg staan”. De Europese Commissie komt naar verwachting later dit jaar met een voorstel dat onder meer deze kwestie aanpakt.