Brexit: Febetra heeft voorkeur voor Noors scenario

Ook al is het Verenigd Koninkrijk niet de topbestemming van de Belgische transporteurs, toch zal de Brexit niet zonder gevolgen blijven voor hen. Afhankelijk van het institutioneel kader dat de onderhandelaars in fine zullen weerhouden, zal de handel tussen het VK en de EU steeds op de ene of andere manier geraakt worden. Als de handel geraakt wordt, wordt de transportsector automatisch ook getroffen. Specifiek voor de transportsector zijn er tal van onbeantwoorde vragen die zo snel mogelijk een antwoord moeten krijgen. Keren we terug naar het einde van de jaren 80? Worden er met andere woorden opnieuw bilaterale vergunningen ingevoerd, komen er opnieuw systematische controles aan de grenzen? Voor Febetra moet er gestreefd worden naar een Brexitscenario die een zo klein mogelijke impact heeft op de handel tussen België en het VK en die zo weinig mogelijk extra kosten en administratieve rompslomp voor de vervoerder met zich meebrengt. In dat opzicht heeft Febetra een uitgesproken voorkeur voor het Noors model. In dat scenario volstaat een Vergunning Communautair Vervoer (VCV) om transporten naar en van het Verenigd Koninkrijk ui te voeren, zijn er geen systematische grenscontroles en blijft cabotage mogelijk.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo