Brexit: alles blijft bij het oude… voorlopig dan toch

 31/01/2020  Michel Buckinx  Wetgeving
Brexit: alles blijft bij het oude… voorlopig dan toch

Morgen zal de brexit een feit zijn, maar dit heeft geen gevolgen voor het wegtransport. Tot aan het einde van de transitieperiode, op 31 december 2020, blijft alles zoals het is. Bij Febetra is men ongerust over wat er daarna zal gebeuren.

Het goederentransport voor rekening van derden van en naar het Verenigd Koninkrijk kan nog altijd worden uitgevoerd onder dekking van een EU-vergunning. Ook voor de cabotage verandert er voorlopig niets. Tijdens de overgangsperiode zullen het Verenigd Koninkrijk en de EU onderhandelen over de toekomstige betrekkingen. De hamvraag is vanzelfsprekend wat er na de transitieperiode zal gebeuren. Isabelle De Maegt, hoofd van de informatiedienst bij Febetra: “Wat ons ongerust maakt, is dat het luik wegtransport geen deel uitmaakt van de onderhandelingen, terwijl dit toch een belangrijke sector is binnen onze economie. Als het goederenvervoer over de weg niet onmiddellijk wordt behandeld zal er geen sprake zijn van een wederzijdse erkenning en dat zal ongetwijfeld voor moeilijkheden zorgen. We zullen dan een beroep moeten doen op een (beperkt) contingent aan multilaterale vergunningen. Als het Belgische contingent onvoldoende groot zou zijn, dan is er een probleem. Er wordt momenteel gelobbyd door de IRU om Michel Barnier, brexit-onderhandelaar voor de EU, en de Britse premier Boris Johnson te overtuigen om het transport van bij de start mee op te nemen in de onderhandelingen. Mocht dit niet gebeuren, dan kunnen we de klok vijftig jaar terugdraaien…”. Momenteel rijden er jaarlijks 4,4 miljoen vrachtwagens tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie (bron: IRU).

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!