Bouwen aan een aantrekkelijk werkgeversimago: loon is niet alles

 10/07/2019  Timothy Vermeir  Expertise Center
Bouwen aan een aantrekkelijk werkgeversimago: loon is niet alles

Hoe moet je je zo aantrekkelijk mogelijk presenteren? Neen, hier geen tips voor je Tinder-profiel, wél over hoe je een aantrekkelijk werkgeversmerk opbouwt. De transportsector is op sommige vlakken in het nadeel, maar dat wil niet zeggen dat het helemaal hopeloos is. Wie de juiste elementen combineert, zal erin slagen om voldoende kandidaat-chauffeurs naar rechts te laten swipen.

Er zijn slechts vijf beroepen die minder aantrekkelijk zijn dan die van truckchauffeur. Dat blijkt uit de studie ‘Aantrekkelijkheid van beroepen in België’ die Randstad in januari van dit jaar publiceerde. Eind april publiceerde Randstad dan de resultaten van het onderzoek naar de meest aantrekkelijke werkgevers. Opvallend daarin? De sector van het goederentransport en logistiek is de op zeven na minst aantrekkelijke sector. En u vroeg zich af waarom u moeilijk voldoende chauffeurs vindt?

Een onderneming die goed heeft begrepen dat het beroep een opwaardering kan gebruiken, is Van Dievel Transport. Daar vervangt de term ‘vrachtwagenpiloot’ die van ‘vrachtwagenchauffeur’. Waarom? De moderne vrachtwagenchauffeur moet vandaag de skills van een piloot hebben, zo luidt de redenering: hij of zij beschikt over communicatievaardigheden, is pro-actief, kan zich onafgebroken concentreren, legt de nodige discipline aan de dag, denkt probleemoplossend, is stressbestendig… en dat terwijl de chauffeur de instrumenten in de vrachtwagencabine bedient, met de boordcomputer als belangrijkste communicatiemiddel.

Dankzij het anders in de markt zetten van het beroep, slaagt Van Dievel erin om mensen aan te trekken die uit andere sectoren komen. Dat is ook expliciet de bedoeling van de hele oefening, zegt opleidingscoördinator Marian Verschoren. “Sinds 2017 komt meer dan 70 procent van de mensen die wij aanwerven niet meer uit de sector. Er zijn gewoonweg geen mensen meer beschikbaar op de markt die over een CE-rijbewijs beschikken. We hebben ondertussen een architect, een schapenboer… omgeschoold, en onlangs was hier nog een laborant. Zij komen allemaal bij ons door dat beeld van die vrachtwagenpiloot.”

Bouwstenen van aantrekkelijkheid

Overigens komt er bij Van Dievel meer bij kijken dan een nieuwe naam. De onderneming investeert volop in opleiding van de eigen chauffeurs, in de opvolging én in hun welzijn. Er is aandacht voor de balans tussen werk en privé, bijvoorbeeld. Dat is, zo blijkt uit de Randstad-studie naar aantrekkelijkheid, een belangrijke bouwsteen van aantrekkelijkheid.

Die bouwstenen zijn de criteria die iemand gebruikt om te beslissen of hij wel of niet voor een bepaalde onderneming wil werken. Dé belangrijkste is loon en voordelen: 63% van de mensen zet die in de top vijf van belangrijke elementen. Daarnaast zijn vooral werksfeer en werkzekerheid belangrijk, de balans tussen werk en privé, toekomstperspectieven en flexibele werkregelingen. In de transportsector een lastig te realiseren lijstje, erkent Jan Denys, arbeidsmarktspecialist bij Randstad. “En dan komt het er op aan om een ‘goede werkgever’ te zijn”, zegt hij. Werksfeer is een element waar ook de transportsector werk van kan maken, net zoals opleidingen, en Corporate Social Responsability of maatschappelijk verantwoorde ondernemen. Dat element is aan een opmars bezig, en wordt door bijna één op vijf als een van den vijf belangrijkste elementen genoemd, zegt Jan Denys. “Transport zit daar niet in de beste hoek, maar ik zie wel ondernemingen die werk maken van hun maatschappelijk en ecologisch imago. Dat moet je dan integreren in je employer brand.”

Goed werkgeverschap? Dat is iets waar ook Maarten Gommeren, van het gelijknamige transportbedrijf op inzet. Hij ziet een rol als ‘zorgende werkgever’ weggelegd voor zijn onderneming. “We zien bijvoorbeeld dat ons chauffeursbestand erg veranderd is de afgelopen jaren: hier werken meer en meer Roemeense chauffeurs die we met een Belgisch contract tewerkstellen. Ik help hen met hun formulieren, de kinderbijslag, het zoeken naar een appartement… We stimuleren hen ook om hun familie naar hier te laten overkomen, omdat we willen opbouwen dat mensen een hele carrière voor ons werken.”

Overigens vind je dat zorgende ook terug in het gebruik van de poolwagens van de onderneming: niet alleen zullen de techniekers die gebruiken om vrachtwagens te depanneren, de chauffeurs zelf rijden er snel mee naar de supermarkt voor ze vertrekken, of ze rijden ermee naar huis als hun rit erop zit. “Met die wagens trekken we zeker geen chauffeurs over de streep om bij ons te komen werken”, zegt Maarten Gommeren, al kan het wél een element zijn om ze te behouden. “Het kan een argument zijn om te blijven, al heb ik dat nog niet expliciet gehoord.”

Een vorm van publieke erkenning als de totel van Transporteur van het Jaar is een vorm van goed werkgeverschap.

Publieke erkenning

Goed werkgeverschap, dat kan ook blijken uit erkenning die je als onderneming hebt gekregen. Transport Gheeraert – 165 medewerkers, 30.000 m² magazijnoppervlakte, 105 voertuigen en 210 opleggers en aanhangwagens – werd in 2017 door Transport Media verkozen tot Transporteur van het Jaar, een titel die prominent op de website van de onderneming staat vermeld. En al kan HR-manager Gerry Defoort het moeilijk zwart op wit aantonen, hij denkt wel dat er een positief effect is op de aantrekkelijkheid als werkgever. “Het valt op dat mensen bij sollicitaties daar spontaan zélf over beginnen. Dat moet wel betekenen dat dat een onderdeel is van onze employer brand en dat we in het hoofd zijn gekropen van de mensen.” De titel, vermoedt hij, geeft vertrouwen aan potentiële medewerkers, die erin een bewijs zien dat de firma goed geleid wordt. De link met de ‘bouwstenen’ werkzekerheid, toekomstperspectieven, financiële gezondheid, goede reputatie, kwalitatieve producten en diensten, en sterk leiderschap liggen voor de hand.

Wat Transport Gheeraert ook aantrekkelijk maakt? “Als bedrijf zijn we een echte leerplek geworden”, luidt het. “We werken met IBO, bouwden een eigen opleidingscentrum uit en hebben mensen die heel goed weten wat het is om on the job op te leiden. We werken ook met opgeleide peters. We bieden daarnaast ook een traject aan om van rijbewijs B naar rijbewijs CE te gaan.” Opleiding wordt overigens door 24% van de mensen als een van de vijf belangrijkste elementen van aantrekkelijkheid genoemd in de Randstad-studie…

Tom Vlieghe (Acerta) : “Echt werk maken van employer branding rendeert eerder op de lange termijn.”

Lange termijn

“Door betere loon- en arbeidsvoorwaarden aan te bieden, kom je sneller tot resultaten, terwijl echt werk maken van employer branding eerder op de lange termijn rendeert”, klinkt het bij Tom Vlieghe, Director Career Center van Acerta. “Maar, betere loonsvoorwaarden zijn op langere termijn géén motivator, zo weten we uit onderzoek. Mensen ervaren al snel hun hogere loon als een normaliteit.” Met andere woorden: een hoger loon zorgt voor een opflakkering van de tevredenheid bij werknemers, maar dat effect verdwijnt na een tijd. Wat blijft, zijn de hogere kosten.

Wat ondernemingen dan wel kunnen doen op lange termijn? De expert heeft wel een aantal voorstellen. “Ten eerste kan je flexibel verlonen via een cafetariaplan. Het is een opportuniteit om aantrekkelijkere arbeidsvoorwaarden te bieden zónder dat de kosten uit de pan swingen: je biedt de werknemer méér waarde voor hetzelfde geld. Anderzijds kan je ook het loon van de medewerker optimaliseren door bijvoorbeeld maaltijdcheques aan te bieden. Slechts 1 op 3 werkgevers maakt hier vandaag van gebruik volgens onze berekeningen. ”
Naast flexibel verlonen pleit Tom Vlieghe er ook voor om te werken aan de betrokkenheid van medewerkers: luister naar hun ideeën en voorstellen, en maak ze mee verantwoordelijk voor het resultaat van de onderneming. “Die betrokkenheid heeft meer impact dan werken op het loon alleen”, klinkt het.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!