Boordcomputers : de constructeurs willen uw gegevens

 07/07/2016  Claude Yvens  Expertise Center, Fleet Management
Boordcomputers : de constructeurs willen uw gegevens

Nadat ze jarenlang aangemodderd hebben, willen vrachtwagenconstructeurs de hand leggen op de boordcomputers. Daartoe breiden ze hun dienstenpalet uit tot buiten de vrachtwagen zelf.

De meeste fleetbeheerders gebruiken de boordcomputers maar half. Die vaststelling is aan het licht gekomen na het lezen van de kandidaatsdossiers voor de verkiezing van de Transporteur van het Jaar 2016. Een van de kandidaten, nochtans een Volvo-klant met Dynafleet, wist niet dat hij het systeem kon gebruiken om een CO2-balans te berekenen.

“Dat is nochtans heel eenvoudig, aldus Pieter De Bruyn, Product Support Engineer bij Volvo Trucks Belgium. In het opvolgingsverslag vindt de klant het aantal liter brandstof dat de vrachtwagen op elk moment verbruikt met een nauwkeurigheid in de grootorde van een minuut. Het volstaat om dat cijfer te vermenigvuldigen met 2,64 om de CO2-uitstoot te verkrijgen.” Eenvoudig en toch weten veel mensen het niet… “Wanneer een transporteur een CO2-balans moet versturen naar een van zijn klanten, komt die vraag in negen van de tien gevallen rechtstreeks bij ons terecht,” bevestigt Philippe Jacquemyns van Volvo Trucks Belgium.

Toch zijn de CO2-verslagen slechts een van de talloze mogelijkheden die de geïntegreerde telematicasystemen bieden. Die mogelijkheden werden sterk uitgebreid sinds de veralgemening van de economische rijhulpmiddelen. Helaas moeten we in juni 2016 vaststellen dat het telematica-aanbod van de verschillende vrachtwagenconstructeurs verre van uniform is, getuige daarvan de tabel hiernaast. Zo biedt DAF momenteel geen enkel telematicasysteem, behalve dan de Driver Performance Assistance die economisch rijadvies geeft aan de bestuurder in de cabine. In het Verenigd Koninkrijk gebruikt DAF zelfs een onafhankelijke boordcomputer die enkel als optie verkrijgbaar is (in samenwerking met Microlise).

Bij Renault Trucks zien we net het tegenovergestelde: daar kan de klant opteren voor Infomax, een hypergedetailleerd instrument dat het voertuig zelf evalueert, en Optifleet, de neef van Dynafleet bij Volvo Trucks. “Het voordeel van Infomax is dat je enkel een pc en een kit nodig hebt om alle voertuigen in het park te analyseren. Abonnementskosten zijn er niet. Anderzijds is het niet mogelijk om vanop afstand verbinding te maken en is een basiskennis over de parameters van het rijgedrag vereist. Met Optifleet genereren wij eenvoudige verslagen voor 95 procent van de klanten. Een eenvoudig verslag dat effectief wordt gelezen is namelijk nog steeds beter dan een veel te gedetailleerd verslag dat niemand leest,” bevestigt Philippe Flebus (Transport Solutions Manager bij Renault Trucks Belgium).

Veel nieuwigheden op de IAA

Het IAA-salon zal wellicht een revolutie ontketenen. ZO kondigde onder meer de Volkswagen-groep (MAN en Scania dus) een ‘vuurwerk aan telematica-innovaties’ aan voor de komende maanden en jaren. Dat impliceert onder meer dat MAN een gloednieuwe versie van zijn MAN Driver Connect zal voorstellen.  Dankzij de rivaliteit tussen Volkswagen en Daimler, nog versterkt door de persoonlijkheid van de twee ‘vrachtwagenbazen’ van de Duitse reuzen, zal Mercedes-Benz eveneens zijn Fleetboard-aanbod uitbreiden, met name voor zijn opleggers.

Andere verwachte nieuwigheden zijn een volwaardige diagnoseservice op afstand bij IVECO en MAN en nieuwe beheermogelijkheden bij Renault Trucks. Het zou ons dan ook verbazen als noch Scania, noch Volvo belangrijke nieuwigheden zou onthullen.
Zonder te willen voorspellen wat de constructeurs zullen voorstellen, kunnen we een ding alvast met zekerheid zeggen: al deze services zullen worden aangeboden met meer of minder moduleerbare abonnementen. Constructeurs willen uw gegevens kunnen analyseren maar ze hebben ten minste evenveel nood aan terugkerende inkomsten.

Onafhankelijke leveranciers vormen front

De onafhankelijke telematicaleveranciers evolueren in sneltempo naar het statuut van leveranciers van software en mobiele oplossingen. Op uitzondering van Mercedes-Benz met zijn Dispo Pilot Mobile, hebben de constructeurs hier namelijk nog maar weinig ervaring mee. De andere kracht van de onafhankelijke leveranciers is dat ze veel meer weten over transportopdrachten, de ritten en… de vracht.

* Astrata lanceerde AppLinc (een app die Track&Trace- en e-mailfuncties omvat), Scombox (een controleoplossing voor opleggers) en de dienst TCS (beschikbaar op de Driverlinc-boordcomputer, maakt het mogelijk om de toestand van de banden voortdurend in het oog te houden).

* Masternaut lanceerde een Connect-module om het preventieve onderhoud van de voertuigen te vereenvoudigen. Masternaut kan ook worden geïnstalleerd op de platformen van de constructeurs.

* Spedion (in België verdeeld door Eurotracs) is een van de actoren die mikt op mobiele toestellen (smartphones, tablets) om de klassieke boordcomputer te vervangen. Hun oplossingen beperken zich tot het beheer van ritten en de elektronische signatuur maar omvatten de analyse van de rijstijl.

* Transics plukt de vruchten van de slagkracht van het moederhuis Wabco om zijn gamma diensten met betrekking tot het gesleepte materiaal uit te breiden. Wabco heeft Trans-Safety LOCKS overgenomen, dat vergrendelings- en antidiefstaloplossingen ontwikkelt. Zij zullen worden geïntegreerd in de oplossing TX-Connect. Transics blijft trouwens ook zijn mobiele TX-Smart-oplossing ontwikkelen.

* Op de SITL-beurs heeft Trimble een nieuwe generatie van zijn boordcomputer CarCube voorgesteld. Die werd krachtiger en beschikt nu over een aanraakscherm. Het verbeterde navigatiesysteem werkt voortaan in 3D en CarCube kan ook bestanden in de formaten Word of PDF voorlezen (chauffeurshandleidingen bijvoorbeeld).

* Trimble heeft ook zijn verbruiksanalyses verfijnd in samenwerking met Shell. Deze nieuwe oplossing is echter enkel toegankelijk voor de gebruikers van een Euroshell-kaart. Dit partnerschap geldt ook voor TomTom en Astrata.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!