Bol.com wil 3,5 miljoen artikelen zonder doos versturen

Bol.com gaat waar mogelijk de blauwwitte doos schrappen. Dit jaar nog worden circa 3,5 miljoen artikelen zonder verpakkingsdoos verstuurd. Daarnaast introduceert de webwinkel een verzendzak van gerecycleerd plastic en wordt het gebruik van karton en opvulmateriaal beperkt.

Verpakkingen maken ongeveer 20% uit van de totale CO2-uitstoot van bol.com. Die heeft de ambitie om de CO2-uitstoot per pakket terug te brengen naar 0 gram in 2025.

Volgens Olaf van den Brink, directeur Logistiek van bol.com, is het niet duurzaam om artikelen in een doos in te pakken als dat eigenlijk niet nodig is. Voor producten als ventilatoren, frituurpannen, strijkijzers, printers, koffiezetapparaten en luiers biedt de eigen verpakking van het artikel al genoeg bescherming.

Bol.com lanceert ook een nieuwe verzendzak. Hiermee worden artikelen als rugzakken, handdoeken, sokken en kleding op maat ingepakt. Deze zakken nemen minder plaats in dan dozen, zodat per bezorging meer pakjes meekunnen. Ook is het verpakkingsmateriaal lichter. In vergelijking met de kartonnen doos, levert de verzendzak naar verwachting een CO2-reductie van 90% per verpakking op.

Eerder introduceerde de webwinkel geavanceerde automatische inpakmachines in het fulfilment center in Waalwijk, die de verloren ruimte in pakjes zoveel mogelijk voorkomen. De eerste machine werd in 2015 in gebruik genomen. Inmiddels zijn het er zeven.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo