Bleckmann: Eén voorraad voor retail én e-commerce

 09/03/2016  Claude Yvens  Logistics

CEO Johan Milliau van Bleckmann laat fier het magazijn zien waar grote fashionmerken zoals Abercrombie & Fitch de voorraad kleren en accessoires laat beheren. Zijn bedrijf groeit aan een rotvaart door het succes van een gespecialiseerde, maar allesomvattende service voor klanten met een omnichannel aanpak.

 

“Wat wij doen? Bleckmann is een logistieke dienstverlener voor de niche van de fashion & life style bedrijven. Dat is enerzijds heel gefocusd (sommigen noemen dit beperkt), maar anderzijds bieden we een zeer brede service aan die tegemoet komt aan de uitdagingen van de sector. De kledingmerken zien dat een steeds groter deel van hun omzet rechtstreeks van e-commerceklanten komt, terwijl ze toch ook eigen winkels aanhouden en samenwerken met zelfstandige boetieks. Vanuit onze magazijnen kunnen we die verschillende kanalen bevoorraden. Tegelijk verzorgen we echter ook de klassieke logistieke afwikkelingen zoals de aanvoer vanuit de productielanden in Azië en de rest van de wereld via zee- of luchttransport inclusief administratieve afwikkeling, bonded warehouses, enzovoort,” zegt CEO Johan Milliau.

_C0O0623-800

De goederen voor e-commercebestellingen worden door de paksters nog eens gecontroleerd en klaargemaakt voor de verzending.

Die logistieke dienstverlening is gebaseerd op een verregaande informatisering en automatisering. Bleckmann verzamelt op die manier heel wat knowhow over de evoluties in de hele sector waardoor het bedrijven ook kan bijstaan in strategische overwegingen. “Zo kunnen we jonge merken zonder veel logistieke ervaring bijstaan om hun operaties in Europa vorm te geven. De lokale verschillen tussen Noren en Portugezen, maar ook tussen Vlamingen en Walen, zijn vaak een grote hindernis voor het succes van die merken en wij kunnen hen begeleiden bij het maken van de juiste keuzes,” zegt Johan Milliau.

Bleckmann heeft bijvoorbeeld net het contract getekend met Lululemon, een Amerikaans merk van yoga- en sportkleding met 800 winkels in de VS dat nu snel wil uitbreiden op het Oude Continent. “Daar heeft hier nu nog niemand van gehoord, maar ik ben ervan overtuigd dat dat snel zal veranderen.”

Merken in de fashionsector zijn heel vergankelijk: ze kunnen snel opkomen, maar ook vlug weer verdwijnen. “Die evoluties zijn een bijkomende moeilijkheid voor ons als logistieke dienstverlener. Grote Amerikaanse merken die naar Europa komen, doen dat vaak eerst via lokale distributeurs en agenten, vooraleer ze zelf met eigen winkels beginnen. Op die manier kunnen ze de markt ontwikkelen en gaandeweg zelf meer doen. Dat levert bij momenten dan ook een gespannen relatie op tussen die partijen. Die verhouding wordt nog eens extra bemoeilijkt door e-commerce. Nu gaan de merken de consument tegelijk rechtstreeks benaderen via hun webshop en dus hun partners beconcurreren. Al die facetten hebben een invloed op onze werking.”

 

Brede dienstverlening

In het gesprek valt op hoe zeer Beckmann voortdurend commerciële onderhandelingen voert met bestaande en toekomstige klanten. “Dit jaar zullen 1100 verschillende bedrijven een factuur van ons hebben gekregen. Daar zijn er bij waar we alleen de zeevracht voor beheren, maar ook die gebruik maken van onze volledige dienstverlening. Ik mag er prat op gaan dat er geen klanten weggaan bij ons, maar er verdwijnen er wel door faillissementen of andere externe omstandigheden.”

110_W&L069_Bleckmann_Foto Store-800In het magazijn van Bergen-op-Zoom verwerkt Bleckmann vanuit één magazijn zowel de bestellingen voor de winkels als voor e-commerceklanten van een groot Amerikaans merk. “Zij hebben recent een aantal winkels gesloten, maar die verloren omzet werd goedgemaakt door de opkomst van e-commerce. Wij zien dus amper een verschil in het volume van de opslag. Maar de behandeling van die twee kanalen is wel volledig verschillend en we doen dat dan ook in twee verschillende hallen. In de ene worden vooral volledige dozen met één type product behandeld en klaargemaakt om met volle vrachtwagens naar de winkels en groothandels te worden gebracht. Hier hoort ook een sorteermachine bij waarmee kleinere hoeveelheden worden gepickt en via een lopende band naar een packstation worden gebracht.”

In de andere hal zijn heel wat mensen bezig om met karren een aantal orders in één keer te picken. Die goederen worden dan door de paksters nog eens gecontroleerd en klaargemaakt voor de verzending. Die pakjes worden opgehaald door de verschillende expresvervoerders.

Zoals algemeen geweten is de retourlogistiek voor kledij gekocht op webshops een zeer moeilijk gegeven. Bleckmann heeft er echter zijn specialiteit van gemaakt. Johan Milliau: “We doen er alles aan om fouten te vermijden, maar de logistiek blijft mensenwerk en dus hoort dat er ook bij. De merken weten dat ook wel. De meest vooruitstrevende kledingbedrijven gaan echter nog een stuk verder. Zij beschouwen elke retour als een marketingopportuniteit. Dat is namelijk het moment dat ze door hun snelheid en correcte service een klant kunnen terugwinnen. Als dat niet goed wordt afgehandeld, is een merk die klant voorgoed kwijt.”

Maar naast die commerciële doelstelling, blijft er ook het loutere feit dat een retourproduct een bepaalde waarde heeft en teruggenomen wordt in de voorraad. “We hebben die terugname geperfectioneerd en blijven de dienstverlening daaromtrent ook uitbreiden. Wij bieden een grading service aan waarbij we de teruggekomen kledij controleren en indelen in een categorie in functie van de verkoopbaarheid. Zo bestaat de A-categorie uit perfecte goederen die meteen weer kunnen verkocht worden. E-producten moeten echter vernietigd worden,” zegt Johan Milliau.

1-800

Vestigingen zoals Grobbendonk, Bergen-op-Zoom, Almelo en Hengelo liggen vlak bij binnenvaartterminals.

De kledingmerken hebben echter heel verschillende strategieën in de verwerking van die retouren. Sommigen beschouwen het als een lastig nevenfenomeen dat ze heel anders behandelen als de verzending. Nààr de consumenten gaat zo snel mogelijk, maar voor het terug naar het magazijn brengen nemen ze hun tijd. “Maar wij werken intussen aan een nieuwe service waarbij we in de verschillende landen sites hebben waar teruggestuurde goederen zo snel mogelijk worden gecontroleerd. Zeker de A-kledingstukken kunnen zo meteen weer in de voorraad worden opgenomen en meteen verkocht, liefst aan een klant zo dicht mogelijk bij die locatie. De dienstverlening is gebaseerd op het fotograferen van de kledingstukken en een online communicatie met de mensen ter plaatse,” zegt Johan Milliau.

Heel wat kledingmerken hebben trouwens een systeem uitgewerkt waarbij e-commercebestellingen in de winkel worden afgeleverd en waarbij ook de retouren daar aankomen. “Wij komen dagelijks in die winkels en kunnen dus ook die teruggebrachte zaken weer mee naar het magazijn brengen. Op die manier vergroten we stelselmatig onze diensten voor onze klanten. Ook voor de winkels zelf komen we voortdurend met nieuwe oplossingen. In één Nederlands-Belgische keten hadden we voorgesteld om de leveringen in de winkel zelf klaar te zetten in plaats van in een aparte leversluis. De dozen met kleren komen dan vlak voor de rekken en schabben te staan. De bedienden verliezen op die manier veel minder tijd met het klaarmaken van de winkel. Die ene keten heeft daarmee een grote besparing op het personeel kunnen realiseren,” zegt Johan Milliau.

Hij houdt ook nauwgezet de ontwikkelingen in het oog in het ultra high-end segment waar consumenten veel geld betalen voor een zeer snelle levering van een kledingstuk of waarbij dames er alles voor over hebben om als eerste gezien te worden in de allernieuwste jurk van een bekende designer. “Die service bestaat al in de VS, maar ik wil er graag als eerste mee beginnen in Europa. Tegelijk zal ik nooit vergeten dat het in onze business niet volstaat om steeds nieuwe diensten aan te bieden, maar dat het ook draait om voortdurende kostenbesparingen. Wanneer we 23 T-shirts in één doos krijgen in plaats van 22 levert dat telkens wat centen op en die prijsdalingen kunnen we later ook aan onze klanten aanbieden.”

Locaties

Bleckmann heeft niet minder dan 350.000 m² magazijnen in 11 verschillende steden in België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Opvallend: heel wat van die vestigingen kunnen via het water worden bereikt. “Hoewel de logistiek van modeproducten heel zenuwachtig kan zijn, is het toch de bedoeling dat de grote meerderheid van de goederen ruim voor het seizoensbegin aanwezig is in de magazijnen. De bulk van de voorraad kan dan ook rustig met zeecontainers worden verstuurd. Omdat we in Grobbendonk, Bergen-op-Zoom, Almelo en Hengelo vlakbij een binnenvaartterminal zijn gesitueerd, kunnen we die ladingen efficiënt ontvangen. In zo’n binnenschip kunnen 60 zeecontainers worden vervoerd en dat op een weliswaar tragere, maar wel zekere manier. Denk er ook aan dat al die fashionmerken de consumenten aanspreken en daarbij is het toch altijd goed om dankzij concrete acties ook echt duurzaam te zijn,” zegt Johan Milliau.

In spoedgevallen worden kleren ook per vliegtuig overgebracht naar Europa. “Soms worden de containers uit het Verre Oosten ook in Dubai tegengehouden om bepaalde producten van daaruit verder te vliegen. Zo wordt de levertermijn ingekort en moeten we toch niet de volledige kost van de luchtvracht betalen.”

Voor de levering aan de winkels in de Benelux werkt Bleckmann intussen nauw samen met een gespecialiseerde transporteur om de winkels te bevoorraden. “Wij verkopen wel transport, maar we hebben zelf geen trucks. Daarvoor werken we nu samen met Paul Klarenbeek Fashion Forwarding.”

 

Peter Ooms

 

 

Van Eupen naar Amerika

Het verhaal startte in 2009 wanneer Johan Milliau, Steven Rymenans en Philippe Desmet Belspeed overnemen: een gespecialiseerde logistieke dienstverlener met een vestiging in Eupen. “We hebben toen onze centen in die zaak gestoken en zo 15 miljoen euro omzet gekocht. Wat we dan nog over hadden hebben we geïnvesteerd in de vernieuwing en uitbreiding van de IT-infrastructuur. Vijf jaar later hebben we de omzet meer dan vertienvoudigd, door een sterke organische groei en ook door de overname van TNT Fashion dat zeer actief was in Nederland. Met die aankoop verwierven we ook de naam Bleckmann. Dat is een bedrijf dat al in 1862 actief was is in logistiek en zich als kledingspecialist profileerde. De nieuwe gefuseerde organisatie hebben we die luisterrijke naam gegeven. Voor de nabije toekomst staat er zeker nog een uitbreiding in het buitenland aan te komen. We bekijken daarbij een resem mogelijkheden. Eén daarvan is de VS: verschillende van onze Amerikaanse klanten vragen ons om hen daar te komen helpen.”

 

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!