Binnenkort CO2-doelstellingen voor vrachtwagens

 11/05/2018  Claude Yvens  Wetgeving
Binnenkort CO2-doelstellingen voor vrachtwagens

Volgende week zou de Europese Commissie een voorstel moeten publiceren dat de vrachtwagenconstructeurs maximale CO2-niveaus (en dus een maximaal verbruik) zal opleggen die niet mogen worden overschreden. De ACEA, die de constructeurs vertegenwoordigt, vraagt de Commissie om realistisch te blijven.

Bij de personenwagens en daarna de lichte bedrijfsvoertuigen, verplichtte Europa de constructeurs ertoe het verbruik van hun voertuigen op een genormeerde manier te meten. Daarna legde het CO2-normen op die de constructeurs van personenwagens (sinds 2012) en vervolgens die van lichte bedrijfsvoertuigen (twee jaar later) niet mogen overschrijden.

Bij de trucks is het opmeten van het verbruik gebaseerd op de VECTO-methode. De metingen gaan in 2019 van start. De Europese Commissie wil het principe van een niet te overschrijden norm absoluut nog vóór het einde van deze legislatuur laten goedkeuren en zal hierover volgende week een ontwerpresolutie voorstellen. Volgens de ACEA, die de belangen van de Europese constructeurs behartigt, moet de Commissie op een redelijke manier te werk gaan: “De trucks worden voor een tal van verschillende toepassingen op maat gemaakt en ook de gebruiksvoorwaarden variëren enorm. Wanneer ze normen decreteert, moet de Europese Commissie ervoor opletten niet in de val te trappen dezelfde methodologie op de trucks toe te passen, als diegene die bij de personenwagens is gebruikt”, verklaart Erik Jonnaert, secretaris-generaal van de ACEA.