Biertrein tussen Jupille en Delhaize-DC in Ninove in september van start

 14/01/2019  Philippe Van Dooren  News Logistics, Multimodaal
Biertrein tussen Jupille en Delhaize-DC in Ninove in september van start

De trein tussen de brouwerij van AB InBev in Jupille (Luik) en het distributiecentrum van Delhaize in Ninove zal in september beginnen rijden. Dat is ruim een jaar later dan voorzien. Volgens sommige geruchten was het project opgedoekt, maar Frank Coppens, logistiek manager van Remitrans, bevestigde ons dat dit niet het geval is.

In juni 2017 werd door Delhaize, AB Inbev, Lineas, Remitrans en de POM Oost-Vlaanderen een test georganiseerd om te kijken of het mogelijk is om nieuw leven in te blazen in het spoorvervoer op korte afstand. Die test was positief. Op termijn zouden 5.000 vrachtwagens per jaar van de weg kunnen gehaald worden. Maar sindsdien was het stil geworden rond het project.

Oorspronkelijk zou de trein operationeel zijn in de loop van het tweede trimester van 2018, maar Delhaize wou de opstart van zijn nieuw semiautomatisch distributiecentrum in Ninove en de definitieve start van de biertrein niet laten samenvallen. Dat zou de complexiteit van het project alleen maar vergroten. De opening van het magazijn liep echter om technische en IT- redenen ruim een jaar vertraging op. Volgens de woordvoerder van Delhaize zal het magazijn “in de loop van 2019” operationeel zijn. Vermoedelijk zal dat, volgens onze informatie, nog in maart of april het geval zijn.

De treinen met de bakken bier zullen aan een regelmaat van drie treinen per week rijden. Ze zullen een spoor van Remitrans, op 500 meter van het DC, gebruiken. Tijdens de test, nu anderhalf jaar geleden, werden de kratten bier op paletten geladen en in wagons vervoerd. Ze werden op de kade van Remitrans gelost en per vrachtwagen naar het DC gereden. Oorspronkelijk was het de bedoeling om per trein 1.000 paletten te vervoeren, het equivalent van 40 opleggers.  Volgens Coppens is het project sindsdien geëvolueerd. Nu zullen geen wagons maar containers gebruikt worden. Die zullen op een zijspoor gelost worden, op korte afstand van de loskade. “Hiervoor moet een deel van een magazijn afgebroken worden, maar het gebruik van containers zal veel efficiënter zijn”, zegt hij.

Volgens Coppens zou het op termijn zelfs mogelijk moeten zijn om de paletten op een transportband tussen de losplaats en het distributiecentrum te vervoeren. “Dat zou een investering van ruim 1,5 miljoen vertegenwoordigen, maar die zou zich vrij snel terug kunnen betalen. Dit is echter nog maar een project voor de toekomst”, voegt hij toe. (Foto AB Inbev)

 

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!