Best Professional VAN

Op 27 juni 2019 brengen TRANSPORTMEDIA, FEBIAC en TRAXIO de volledige LCV-markt in België samen. We willen hiermee de LCV-sector in een positief daglicht zetten en zijn beste vertegenwoordigers jaarlijks een moment van glorie bezorgen. Het evenement gaat door bij de Waerboomhof in Groot-Bijgaarden.

Eén van de meest begeerde prijzen op de avond zal zonder twijfel de BEST PROFESSIONAL VAN zijn. En het zijn jullie, lezers van de site Transportmedia, die gaan stemmen voor jullie favoriete bestelwagen, uit een lijst van de volgende acht kandidaten: Ford Transit 2Ton, Iveco Daily, MAN TGE, Mercedes Sprinter, Opel Combo, Renault Master, Renault Trucks Master en Volkswagen e-Crafter.

U kent reeds uw favoriet? Ga meteen naar het stemformulier! »

Ford Transit 2T

De nieuwe Transit 2T biedt een groter laadvermogen dankzij gewicht besparende maatregelen (aluminium, composietmaterialen). Ook de aandrijving, met een verbeterde versie van de 2-liter EcoBlue dieselmotor, zorgt voor een lager verbruik (7 %). Nieuw zijn een krachtiger topversie en een nieuwe automatische versnellingsbak met 10 verhoudingen voor de versies met achterwielaandrijving. Eveneens nieuw is de licht hybride versie die het brandstofverbruik nogmaals met 8 % kan verlagen. Een volledig elektrische Transit wordt leverbaar in 2021.

De nieuwe Transit 2T geniet bovendien van talrijke assistentiesystemen voor de chauffeur. Noteren we op dat niveau de mogelijkheid – en dat is voor het eerst – om te kiezen uit verschillende rijstanden naargelang de omstandigheden.


MAN TGE

Het gamma van truckfabrikant MAN omvat nu ook lichte bedrijfsvoertuigen. De TGE is van meet af aan een succes gebleken. De klant krijgt een lichte bedrijfswagen, ontworpen zoals een vrachtwagen en met alle dienstverlening die eigen is aan het merk. De variaties zijn bijzonder groot: gesloten bestelwagens, combi’s, chassis/cabines, voorwielaandrijving, achterwielaandrijving en vierwielaandrijving. De 2-liter levert voldoende vermogen (102 tot 177 pk) en kan gekoppeld worden aan een manuele of automatische bak met acht verhoudingen. De nieuwste telg in het gamma is de 100 % elektrische eTGE.

Opel New Combo

De praktische en comfortabele Opel Combo is er in een standaardversie (4400 mm) en XL-variant (4750 mm) en benzine- en dieselmotoren die voldoen aan de strenge Euro 6d-Temp emissienorm. De motoren worden gecombineerd met vijf- en zesversnellingsbakken. Voor het eerst binnen dit segment is er ook een automatische achtversnellingsbak beschikbaar. Opmerkelijk is het aantal rijhulpsystemen en innovatieve technologieën. Bepaalde modelvarianten zijn verkrijgbaar met een mechanisch sperdifferentieel, een grotere bodemspeling en een beschermde carrosseriebodem. Opel biedt nu een nieuw programma van hoogwaardige ombouwmogelijkheden voor de Combo. Het door de fabrikant goedgekeurde aanbod wordt voortdurend uitgebreid met geavanceerde conversies en is nu beschikbaar bij de Belgische Opel-dealers.

Renault Trucks Master

Het gamma van Renault Trucks start met de Master, een lichte bedrijfswagen, ontwikkeld en gebouwd door partner Renault, met een MTM van 2,8 tot 4,5 ton. Hij wordt aangeboden in talrijke uitvoeringen: gesloten bestelwagen, combi, bus, chassis/cabine (enkele of dubbele cabine) en platform cabine. Voor elke opdracht kan er dus een Master op maat gebouwd worden, waarvoor Renault Trucks contacten onderhoudt met alle gespecialiseerde carrosseriebouwers. De nieuwste uitvoering werd binnen en buiten vernieuwd, kreeg een nog vollediger uitrusting en zuinigere dieselmotoren naar de jongste milieunormen.

Iveco New Daily

De nieuwste versie van de Daily is herkenbaar aan zijn bumper uit drie delen, de full led koplampen en de aluminium wielen. De motoren zijn nu conform Euro 6d-Temp en zijn nog zuiniger en dus ook milieuvriendelijker. Bovendien werden de onderhoudsintervallen verlengd. Natuurlijk blijft de onvolprezen Hi-Matic automaat leverbaar. Verder valt de Daily op door veiligheids- en assistentiesystemen zoals AEBS & city brake, file-assistent, adaptive cruise control, lane keeping en zijwind assistent, afdalingscontrole, e-power besturing, e-parkeerrem en een grote mate aan connectiviteit toepassingen. De Daily is er als alternatief ook op CNG en als elektrische uitvoering.

Mercedes-Benz Sprinter

23 jaar na de lancering van de eerste generatie van de Sprinter lanceerde Mercedes-Benz een volledig vernieuwd model. De nieuwste Sprinter blinkt uit op het vlak van comfort en veiligheid die op het niveau van een personenauto zitten. Mercedes-Benz introduceert tal van innovatieve assistentiesystemen voor deze nieuwe Sprinter. Tegelijkertijd biedt hij maximale kostenefficiëntie dankzij lagere exploitatiekosten en uitgebreide internetconnectiviteit. Er zijn acht carrosserievarianten met een MTM van 3 tot 5,5 ton, voor een totaal van 1700 basisvarianten en een laadvolume tot 17 m3. De nieuwe Sprinter kent voorwiel- of achterwielaandrijving. Nieuw zijn tevens een automatische versnellingsbak met negen verhoudingen en een nieuwe manuele versnellingsbak met zes verhoudingen.

Renault Master

De nieuwe generatie van de grote bestelwagen van Renault kent een groot aantal versies: gesloten bestelwagens, combi en chassis/cabine met voor- of achterwielaandrijving. Dubbele cabines zijn voor de Master ook mogelijk. Uiterlijk werd het design aangepast met grote C-vormige lichtblokken en een andere motorkap/grille. De 2.3 dCi blijft meester aan boord, maar dan met prestaties die nog werden geoptimaliseerd. Waar de dubbele turbo algemeen wordt, werd het maximale vermogen opgetrokken tot 180 pk en 400 Nm koppel. Algemeen resultaat is een lager verbruik met gemiddeld een liter per 100 km. Een elektrische versie blijft uiteraard op het programma. De Master ZE heeft een 76 pk elektrische motor en biedt een autonomie van 120 km.

Volkswagen e-Crafter

Volkswagen speelt met de e-Crafter in op de tendens naar het inzetten van milieuvriendelijke voertuigen voor stedelijke distributie. De zuiver elektrische e-Crafter is dan ook bedoeld voor koerier- en pakjesdiensten. De verbrandingsmotor werd vervangen door een 100 kW elektrische motor met een koppel van 290 Nm voor vlotte prestaties. Door het wegwerken van de accu’s onder de vloer werden er geen toegevingen gedaan aan het laadvolume. Dat bedraagt 10,7 m3 met een laadlengte van 3450 mm. Het rijbereik gaat tot 160 km en de laadtijd bedraagt 5 uur en 20 minuten (slechts 45 minuten voor snel laden tot 80 %).

Stem op uw favoriet!