Benteler Automotive: Schade drastisch verminderd

 22/03/2016  Claude Yvens  Logistics

Door de heftrucks uit te rusten met schoksensoren verbonden met een vlootbeheerssysteem slaagde Benteler erin om de schade aan voertuigen, installaties en goederen drastisch te verminderen.

“Die investering hebben we daarmee al lang terugverdiend,” zegt Olivier Biebaut, logistic manager van Benteler, de fabrikant van de assen van alle Volvo personenwagens die in Gent worden geproduceerd. “Toen we er enkele jaren geleden mee begonnen, hadden we net genoteerd dat ongelukken met heftrucks voor 150.000 euro schade hadden veroorzaakt. We hebben dat toen visueel voorgesteld door een affiche met een dure sportwagen erop. Die hadden we kunnen verloten onder het personeel, hadden we niet zo veel geld moeten uitgeven aan herstellingen.”

Het dagelijks beheer van die voertuigen ligt in handen van Dries Berrevoets, warehouse supervisor. “We registreren nu verschillende vormen van oneigenlijk gebruik van de voertuigen: vorken die te snel losgelaten worden, botsingen met rekken of andere voertuigen, abrupt remmen, enzovoort… In 10 toestellen hebben we de schoksensoren laten aanbrengen en precies zo laten afstellen dat ze alle schokken die buiten vooraf gedefinieerde parameters vallen, registreren. Het belangrijkste moment is de invoering van het systeem. Alleen door aan te kondigen dat we het zullen installeren – en dus weten wie bij welk incident is betrokken – verminderde het aantal incidenten al heel drastisch. Vorig jaar hebben we in april nog 237 schokken geregistreerd, in januari 2016 waren er dat nog 60. Een vermindering van 75%. Nu zien we nog steeds een daling, maar veel geleidelijker.”

In het bedrijf wordt de motivatie naar de chauffeurs gestuurd via twee manieren. Enerzijds worden chauffeurs individueel aangesproken op hun rijgedrag door de warehouse supervisor. Die publiceert ook een anonieme hitparade van alle chauffeurs met hun aantal schokken. “We willen het niet persoonlijk spelen, maar de betrokkene weet zelf heel goed waar hij staat op de lijst. We spelen wel de ploegen tegen elkaar uit door het gecombineerde score te publiceren. Er is ook een soort straf voor de hardleerse chauffeurs. Wie regelmatig veel schokken veroorzaakt, wordt aangepakt met een vermindering van de maximumsnelheid. Dat vinden onze chauffeurs echt verschrikkelijk. Ze doen er alles aan om daar zo snel mogelijk van verlost te zijn. Dus moeten ze minder schokken veroorzaken,” zegt Dries Berrevoets.

Nico Deklerck, account manager van Still: “Het systeem bestaat uit drie modules: access controle, rapportering en schokdetectie. De combinatie is onontbeerlijk. Bij Benteler wordt er dagelijks met het systeem gewerkt en dan heeft het ook het meeste effect. Je moet het blijven opvolgen om de beste resultaten te boeken.”

 

Peter Ooms

(Foto: “Wie regelmatig veel schokken veroorzaakt, wordt aangepakt met een vermindering van de maximumsnelheid. Dat vinden onze chauffeurs echt verschrikkelijk.”)

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!