Ben Weyts : “Doorbraak voor Oosterweel”

Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts gaat dit jaar nog de eerste schop in de grond in het Oosterweeldossier. De laatste procedures bij de Raad van State worden stopgezet, en er is een samenwerkingsakkoord gesloten met de gemeente Zwijndrecht. “Nog dit jaar wordt de stedenbouwkundige vergunning verwacht en worden de werken gegund. De voorbereidende werken starten met een aanleg van een (tijdelijke) P+R op Linkeroever. De burgerbewegingen trekken niet naar de rechtbank, maar naar de werkbank. De project-MER Oosterweelverbinding – voor de nieuwe Scheldetunnel en de sluiting van de Ring op Rechteroever – zal worden doorlopen in overleg met de burgerbewegingen. Een aantal bijkomende scenario’s en vragen worden momenteel onderzocht. Medio 2018 oordeelt de Vlaamse Regering over de finale project-MER.”, aldus Weyts. R11bis vervangen door A102

  • De BAM krijgt opdracht om prioritair werk van te maken van een tweede Tijsmanstunnel.
  • Het Agentschap Wegen en Verkeer krijgt de opdracht om ter hoogte van het knooppunt E19/A12 de optie om bij files of incidenten om te rijden via de R2 te versterken.
  • De R11bis (Wommelgem-Wilrijk) wordt geschrapt en vervangen door de A102 (Ekeren-Wommelgem), die als bypass tussen de E313 en Antwerpen-Noord de druk op de E313 en de R1 ter hoogte van Borgerhout kan verminderen.
  • Op de R1 wordt er gezorgd voor een scheiding van het lokale en het doorgaande verkeer.
  • Op korte termijn zal het nachtregime voor vrachtwagens in de Liefkenshoektunnel blijven bestaan.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo