Belgen besteden gemiddeld 6 uur per week aan hun bedrijfsaankopen (en dat is te veel)

 25/10/2016  Yannick Haesevoets  Contract Logistics
Belgen besteden gemiddeld 6 uur per week aan hun bedrijfsaankopen (en dat is te veel)

Aankopend België heeft het niet altijd makkelijk, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van Manutan*. Aankopers zijn betrokken, hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel en willen vooral de controle houden. Aan de andere kant kost het hele aankoopproces ze veel te veel tijd. Automatisering of het uit handen geven van verantwoordelijkheden lijken oplossingen, maar daar wordt heel wisselend over gedacht.

De grootste ergernissen die aankopers hebben over het aankoopproces zijn achtereenvolgens: de hoeveelheid tijd die het kost (18%), de rompslomp (17%) en het balanceren met de voorraad (16%).
Een gemiddelde aankoper besteedt zo’n 6 uur per week aan het aankopen van bedrijfsbenodigdheden. Een lead buyer, eindverantwoordelijk voor aankoop bij bedrijven met meer dan 50 werknemers, spendeert daar wekelijks zelfs 20 uur aan.

Automatisering
Eén mogelijke oplossing is om, binnen duidelijke kaders, collega’s helemaal zelf te laten bestellen. Toch is slechts 7% van de aankopers het hier mee eens.  Bij een opvallend groot aantal ondervraagde aankoopverantwoordelijken wordt automatisering positief ontvangen. Liefst 36% is er een expliciet voorstander van. “Hoe meer er geautomatiseerd wordt, des te meer tijd ik kan besteden aan belangrijker zaken”, zeggen zij letterlijk.

* Onderzoek van Novio Research in opdracht van Manutan onder 792 Belgische aankopers van bedrijfsbenodigdheden – augustus 2016. 

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!