Bauma HC Group : transport als hoeksteen

Op enkele jaren tijd hebben de entiteiten onder de Bauma HC Group naam en faam gemaakt op het vlak van handel in en levering van bouwmaterialen in het oosten van België en ver daarbuiten. Hiervoor was niet alleen bakkenvol doorzettingsvermogen nodig, maar ook een efficiënt en betrouwbaar wagenpark.   Horst Cohnen ging aanvankelijk van start als handelaar in bouwmaterialen. Als partner van het Gedimat-netwerk was hij actief in het oosten van de provincie Luik. Vandaag de dag verlopen deze activiteiten onder de merknaam ASB. De onderneming beschikt over vier vestigingen in België en één in het Groothertogdom Luxemburg. Ondertussen heeft Horst Cohnen ook het bedrijf Bauma Stone uit de grond gestampt: een groothandel in natuursteen die actief is in zo’n tien landen. De producten komen van zowat overal ter wereld. De groep beschikt eveneens over een eigen transportafdeling, dat onder de naam CRT door het leven gaat. Dankzij de vloot van 14 vrachtwagens worden de klanten optimaal op hun wenken bediend.

Zwaarder en zwaarder, verder en verder

CRT staat in voor alle leveringen aan de eindklant, zowel voor ASB als voor Bauma Stone. De transportafdeling werkt ook voor andere klanten die behoefte hebben aan kraanwagens met een bepaalde capaciteit. De twee logistieke centra van de groep zijn gevestigd in Amel (voor ASB) en Hermalle-sous-Argenteau (voor Bauma Stone). “Dankzij de overname van een concurrent in 2006, gingen we van start met Bauma Stone. We kwamen er snel achter dan onze site in Amel te klein was en te ver verwijderd van onze nieuwe klanten. We hebben toen beslist om een locatie van 12.000 m² te huren in Milmort, maar in 2013 vonden we dit terrein van vier hectare aan de oever van het Albertkanaal, recht tegenover Trilogiport. We zijn overigens van plan om de 2.000 containers die we jaarlijks verwerken, via de nieuwe containerterminal te laten behandelen”, zegt Horst Cohnen. Hermalle is voor CRT de uitvalsbasis voor de leveringen aan aannemers en op werven van de eigen klanten. Dit vereist kranen met meer en meer vermogen en precisie. Om deze investeringen terug te verdienen, combineert CRT de eigen leveringen met ritten in opdracht van ASB en andere transportopdrachten voor verschillende subsectoren: “Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan dakdekkers die vaak gebruik moeten maken van kranen die hoger kunnen gaan dan het huis zelf om materiaal aan te voeren”, aldus Cohnen. “Dit onderscheidt ons van de concurrentie.” Op die manier halen de voertuigen een gemiddelde van 90.000 km per jaar, wat veel is in deze sector, ook al worden sommige leveringen gedaan tot in het zuiden van Frankrijk.

“50 ton? Moet kunnen!”

Cohnen stelt vast dat het vervoer van bouwmaterialen op vijf jaar tijd sterk geëvolueerd is. “Het vervoer van zand bijvoorbeeld, gebeurt bijna uitsluitend met big bags. Er is met andere woorden minder nood aan kipwagens. Om een big bag van anderhalve ton 28 meter hoog te tillen, heb je echter wel een stevige kraan nodig. We geven dus de voorkeur aan opleggers met vier assen en tridem, wat voor ons een ideaal compromis is tussen stabiliteit en nuttig laadvermogen. De wendbaarheid van dergelijke voertuigen is een extra voordeel. We stellen namelijk vast, hoe paradoxaal dit ook mag klinken, dat de werfzones in Luxemburg, als gevolg van de prijzen, almaar kleiner worden en dus minder toegankelijk geworden zijn. Een andere belangrijke evolutie is de controle op de aslasten. “Hier wordt meer en meer aandacht aan besteed. Ik hoop dat de Waalse regering haar belofte zal nakomen om 50 ton toe te laten op combinaties met zes assen. Dit zal ons de mogelijkheid bieden om meer werven te beleveren per rit, maar onze concurrentiepositie zal er niet noodzakelijk door verbeteren. Er wordt een premie voorzien voor de eerste bedrijven die in nieuw materiaal investeren, maar dit voordeel zal slechts een beperkte impact hebben.” In afwachting hiervan, ondervindt CRT heel wat moeite om chauffeurs te vinden. Aangezien de activiteiten van ASB en Bauma Stone zich gedeeltelijk in het Groothertogdom afspelen, kan het bedrijf Luxemburgse arbeidsovereenkomsten aanbieden aan de chauffeurs, die af en toe in België gedetacheerd worden. “Als ik in België een vacature uitschrijf, krijg ik met moeite één of twee kandidaten over de vloer. In het Groothertogdom zijn dat er tien!”, aldus Cohnen. Deze situatie heeft er hem niet van weerhouden om recent vijf nieuwe Scania’s met Fassi-kraan aan te kopen. Met name de lage onderhoudskosten vallen enorm in de smaak. Om maar te zeggen dat het ASB en Bauma Stone voor de wind gaat…

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo