Bart Bosmans (DAF Trucks Belgium) : “Liever evolutie dan revolutie”

De nieuwe algemeen directeur van DAF Trucks Belgium gelooft niet in een radicale evolutie in de transportsector. Hij heeft het eerder over geleidelijke evoluties. Voor een man van 36 jaar zijn dit verbazend voorzichtige bewoordingen, maar bij de Paccar-groep heeft men niet de gewoonte om voluit te praten over toekomstige innovaties …   Bart Bosmans, de specialist in productiemethodes en kwaliteitsbeheer, staat bekend als iemand die heel dicht aanleunt bij zijn team. Hij staat sinds kort aan het hoofd van DAF in België. Zijn eerste maanden als topman verlopen voorspoedig want eind oktober had DAF 251 voertuigen meer ingeschreven dan in dezelfde periode van 2015. De bakwagens doen het zeer goed en de grote bestelling van Eandis zorgde voor een extra boost.   2016 verliep zeer goed. Hoe ziet u de Belgische markt evolueren in 2017?   BB: Ik denk dat de markt zich gaat stabiliseren. Sommige klanten hebben lang gewacht om hun vloot te vernieuwen, anderen zijn gegroeid via overnames en een derde groep heeft ervoor gekozen om de voertuigen langer in dienst te houden. De looptijd van de eerste economische cyclus schommelt tussen zes en acht jaar, maar ik stel vast dat de klanten meer en meer flexibiliteit eisen na het vijfde jaar.   Eerder Fuel Dynamics dan LNG   Behalve enkele aanpassingen aan de motor, had DAF niet veel nieuws te melden tijdens de afgelopen IAA. Waaraan mogen we ons verwachten in Brussel?   BB: Het is niet van de gewoonte van Paccar om over prototypes te communiceren. We zijn vooral bezig met de manier waarop we de TCO van onze voertuigen kunnen verlagen. Met onze deelname aan Truck & Transport willen we dan ook de focus leggen op het Fuel Dynamics-concept. Dit is een combinatie van brandstofbesparende opties, een uitgebreid aerodynamisch pack, uiteraard ons nieuw DAF Connect-telematicaplatform en onze opleidingen rond ecologisch rijden.   Op het vlak van brandstofbesparing wijzen de constructeurs vooral op het potentieel voordeel dat achteraan de opleggers te rapen valt. Heeft DAF concrete plannen om integrale transportoplossingen aan te bieden? BB: Wij zouden dit kunnen doen, maar vooral in België hebben de klanten een uitgesproken voorkeur voor het apart aankopen van hun trekkers en opleggers, waarbij het getrokken materiaal uitgebreid gepersonaliseerd wordt … Kan DAF aerodynamische onderdelen leveren? BB: Momenteel niet. We zijn ze aan het testen, maar kunnen ze nog niet leveren. De toekomstige regelgeving over de maten en gewichten zal sowieso andere mogelijkheden bieden. Met name Iveco zet zwaar in op aardgas om de CO2-uitstoot te verlagen. Hoe ver staat DAF op dit vlak? BB: Momenteel is aardgas nog niet de beste oplossing voor onze klanten. Het is wachten op een gewijzigde wetgeving, waarin er meer subsidiemogelijkheden gecreëerd worden. Of er zou een grondige wijziging van de brandstofprijzen moeten komen. U weet wellicht ook dat Rome ook niet op één dag gebouwd is… Paccar maakt voor Kenworth en Peterbilt nochtans gebruik van de Cummins Westport ISX12G-motor. Is het dan zo moeilijk om deze motoren aan te passen, zodat ze ook voor DAF bruikbaar zouden worden? BB: Deze motoren voldoen aan de EPA17-norm, wat vergelijkbaar is met Euro 6. Vanuit technisch oogpunt is er dus geen probleem. In Europa moet men echter ook aan andere normen beantwoorden, waaronder het netwerk en de autonomie. De impact van de wetgeving is nog te beperkt. Neem bijvoorbeeld de geluidsbeperkingen in de Nederlandse steden: met onze Silent-versies beschikken we hier reeds over een oplossing. Maar om terug te komen op gasmotoren, kan men zich ook de vraag stellen van waar het afkomstig is. Hetzelfde geldt voor elektriciteit. In samenwerking met VDL zijn we elektrische vrachtwagens aan het ontwikkelen. Mocht de vooruitgang van elektrische aandrijvingen in een stroomversnelling raken, is het misschien wel mogelijk dat elektriciteit een interessanter alternatief wordt dan gas. Gewoon maar om aan te geven dat we bij Paccar met verschillende scenario’s bezig zijn, en dat we met nog tal van andere ontwikkelingen rekening houden. Voorspellend onderhoud? Niets nieuws onder de zon… Op een ander niveau stellen we vast dat verschillende constructeurs het voorspellend onderhoud in hun aanbod hebben opgenomen. Wat heeft DAF hiervoor in de aanbieding? BB: Voorspellend onderhoud? Daar zijn performante garagisten al tien jaar mee bezig! Het enige verschil is dat het nu de vrachtwagens zijn die de gegevens doorsturen… Zijn er niet te veel vrachtwagengarages in ons land? BB: Er zijn veel onafhankelijke garages in ons land die hun kop boven water houden door aan andere tarieven te werken. Onze klanten willen niet te lang omrijden om naar de garage te gaan. Een klant zal bijvoorbeeld nooit over de Antwerpse Ring rijden om op onderhoud te gaan. Kunnen we de garage tot bij de klant brengen? BB: Een mobiele service? We denken erover na, maar alles heeft een prijs natuurlijk. Wat wenst u uw klanten toe voor 2017? BB: Dat ze veel werk hebben en voldoende chauffeurs om dit werk uit te voeren. Sommige klanten bestellen geen nieuwe voertuigen meer omdat ze eenvoudigweg geen chauffeurs vinden om ermee te rijden!  

VIP interview

 Voor wie heeft u de meeste bewondering?  BB: Voor Elon Musk. Voor de vastberadenheid waarmee hij zijn ideeën ingang laat vinden en omdat hij zijn technologie ter beschikking stelt van andere bedrijven. De man is echt een vat vol ideeën. Onvoorstelbaar! Uw persoonlijk motto?  BB: Als het je niet eenvoudig kan uitleggen, dan heb je het zelf niet goed begrepen. Welk beroep wilde u uitoefenen?  BB: Stielman. Of het nu een metselaar of een mecanicien is, ik heb enorm veel bewondering voor de manier waarop ze opgaan in hun beroep.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo