Transportmanagement.be

Avia: de Skoda onder de vrachtwagens?

 18/01/2012  Yannick Haesevoets  Trucks
Avia: de Skoda onder de vrachtwagens?

Eind vorig jaar zette de Tsjechische vrachtwagenconstructeur Avia opnieuw zijn eerste schuchtere stapjes op de Belgische markt. Met vertrouwde componenten, een betrouwbare mechaniek en vooral stevige stuntprijzen probeert de boreling mondjesmaat een plaats te veroveren in de nu al verzadigde vrachtwagenverkoop. Is er een nieuw Skoda-scenario in de maak?

Laten we beginnen met een klein stukje vrachtwagengeschiedenis om aan te tonen dat onze vergelijking met Skoda niet bepaald uit de lucht gegrepen is. In onze contreien doet de naam Avia vooral bij connaisseurs van de luchtvaartindustrie een belletje rinkelen. Net na de Tweede Wereldoorlog voegde de Tsjechische vliegtuigbouwer echter ook een vrachtwagenafdeling toe aan zijn activiteiten om de vruchten te kunnen plukken van de heropbouw in Europa. Avia slaagde erin een comfortabele positie uit te bouwen op de Oost-Europese markt, maar de expansie stokte om begrijpelijke redenen ergens in de buurt van het Ijzeren Gordijn.

In 1989 werd Avia opgesplitst in twee afzonderlijke entiteiten, waarna de vrachtwagenafdeling haar eigen weg ging. Het bedrijf ging op zoek naar investeerders, en vond eerst gehoor bij Renault, nadien bij Mercedes-Benz en ten slotte bij Daewoo en Steyr. Telkens braken er echter turbulente tijden aan voor het Tsjechische merk. De verkoopscijfers slonken zienderogen, tot het zieltogende Daewoo Avia in 2006 van de ondergang gered werd door een goed boerende Indische bedrijfsvoertuigenfabrikant, Ashok Leyland. Opnieuw kwamen er ambitieuze groeiplannen op tafel, maar de resultaten lieten dit keer niet lang op zich wachten. Avia Ashok Leyland heeft zelfs volledig elektrische vrachtwagens rondrijden in het Londense stadscentrum, en kan op vlak van technologische ontwikkeling dus zeker wedijveren met de gevestigde waarden.

Oude bekenden

 Het gamma van Avia (D75, D90 en D120) bestaat vandaag voornamelijk uit kleine en middelgrote trucks van 7,5 tot 12 ton. Ze worden één voor één uitgerust met onderdelen die hun strepen al verdiend hebben bij andere vrachtwagenconstructeurs. Wij noteerden onder meer een Cumminsblok (Euro 5 met AdBlue, 160, 185 of 207 pk) en versnellingsbakken uit de rekken van ZF. Iedere Avia verlaat de garage bovendien met 8 jaar garantie op de cabine. De Belgische invoerder SBR Solutions uit Kortrijk is volop bezig met het uitbouwen van een Belgisch servicenetwerk, een operatie die medio 2012 afgerond zou moeten zijn.

In eerste instantie wil de Belgische invoerder natuurlijk indruk maken met uiterst concurrentiële prijzen (denk in de richting van -20 procent ten opzichte van een vergelijkbaar model bij een andere constructeur), maar ook qua opbouwmogelijkheden scoort Avia lang niet slecht. Kippers, strooiwagens, een hijskraan met haakarmsysteem, compacte afvalwagentjes, de mogelijkheden op dat vlak zijn legio. Sommige modellen zijn tot slot ook verkrijgbaar met integrale aandrijving.

 Of deze troeven volstaan om Avia een volwaardige plek op de Belgische vrachtwagenmarkt te bezorgen, blijft koffiedik kijken. Het begin van het verhaal doet alvast sterk denken aan dat van Skoda, dat zich in de schoot van het Volkswagen-concern weer heeft opgeworpen als een van de gezondste autoconstructeurs in Europa. Daarvoor moest het merk eerst wel afrekenen met een aanslepend imagoprobleem, een klip die ook Avia zal moeten omzeilen om het in België te kunnen maken. Om af te ronden geven we u graag nog een saillant detail uit de geschiedenisboeken mee: in 1928 werd Avia al eens overgenomen door – u raadt het al – datzelfde Skoda. Toeval, of niet?