Autonome Mercedes Arocs sneeuwruimers in Frankfurt uitgetest

Daimler gaat op een voormalige luchtmachtbasis demonstreren hoe geautomatiseerde sneeuwruimers op luchthavens ingezet kunnen worden. Dit gebeurt met vier Mercedes Arocs 2045 AS 4×4-trekkers, uitgerust met de nieuwe Remote Truck Interface.   Met de Remote Truck Interface (RTI) kunnen de voertuigfuncties ­van op afstand bediend worden. Concreet kiest een konvooileider uit een vloot van bedrijfsklare voertuigen een ‘leidertruck’. Vervolgens definieert hij via een bedieningspaneel in het voertuig het aantal en de volgorde van de andere trucks in het konvooi en controleert hij de werking van zijn en de andere trekkers (motor starten en stoppen, parkeerrem bedienen, stuurinrichting bedienen, gas geven en lossen, remmen,  versnellingsbak bedienen, verlichting bedienen en speciale functies uitvoeren). Zo’n geautomatiseerde sneeuwruimerskonvooi kan tot 14 eenheden uitgebreid worden.   Het project Automated Airfield Ground Maintenance kwam tot stand in een nauwe samenwerking met Fraport AG, de exploitant van de luchthaven van Frankfurt.   Toekomstbeeld: talrijke toepassingsmogelijkheden­ voor geautomatiseerd rijden De RTI is een verlengstuk van projecten zoals Highway Pilot en Highway Pilot Connect die tijdeens de European platooning Challenge werden gebruikt en die volgens Mercedes-Benz zo goed als productieklaar zijn.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo